Igen el, lynx racing 440 -03

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Hej. Jag har en Lynx racing 440 -03 som inget av det elektriska fungerar. Jag har försökt att mätt för att se om jag får någon ström fram till kontakten som går upp till varv och hastighetsmätaren men hittar inget stift med ström. Det ända som fungerar är tändningslåset. Vet någon vart man kan börja felsöka och vart "kommer" strömmen ifrån? Alltså, är det från någon form av generator? För det finns ju inget batteri. Skulle vara kanon om någon kunde hjälpa mig!

Mvh André

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.280
85
48
Övik
Strömmen kommer direkt från lindningen i statorn, via en voltregulator förstås. Kan vara så enkelt som ett kabelbrott nånstans eller att lindningen är väck. Den går att mäta upp med en multimeter och se om ohm värdet stämmer. Vet inte exakt vad det ska vara, men kanske runt 100-200 ohm?

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Är det vid vevaxeln den lindningen sitter? Eller vart kan jag hitta den så jag kan mäta? Men tack för svaret iaf, ska leta upp kabeln och mäta lite så återkommer jag! Någon annan som har något tips på vad man kan göra?

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Vid magnapullen kommer det ut 2st kablar. Men vet inte vilken av dom som går till själva statorn. Har ju rivit hela min motor nyligt, men kommer fasen inte ihåg..

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Då ska jag åka och kolla på det nu! Men om kablarna och statorn är hela, vad kan problemet vara då?

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Nu har jag kollat och hittar inga kablar alls som går från magnapullen (om det är den som är där startsnöret går in) Vart kan jag kolla? Skicka gärna en bild om någon har!

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Nu har jag kollat och hittar inga kablar alls som går från magnapullen (om det är den som är där startsnöret går in) Vart kan jag kolla? Skicka gärna en bild om någon har!
Nej inte just vars snöret går ut. Men brevid där, här kommer en bild från min motor som visar vars det går ut..

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Härligt, då vet jag exakt, för jag hittade den där kontakten på den kortare kabeln. Vilken av dom 2 är de som skickar ut strömmen?
Tack så jätte mkt för bilden!