600 xtc skrev:
container måste ni ha där annars så får ni betala frakten dit med...
Annars är det bara att köpa en container där..
Om ni inte blir tillräckligt med folk så kan ju ni höra om det är någon som vill importera något annat tex fyrhjuling,bil,mm
Om jag har rätt så är det bara 40 fots containrara som dom använder.
Lycka till
trevlig midsommar
Nja, det blev inte många rätt här.
1. Man ska/kan inte köpa någon container. Man betalar för frakt av en container som ägs av fraktbolaget. I frakten ingår alltså hyra av containern. Och de använder en som redan finns där.
2. Det finns 20 och 40 fots containrar som standard. Mot pristillägg finns specialare som är lite extra hög. 1 fot är ca 0,3 m. 20 fotare = ca 6 m lång och ca 2,2 m bred (har jag för mig).
Sedan bör alla köpa skotrarna i samma stad/område. Annars får ni ett elände att styckefrakta dem till platsen där containern skall lastas. Sedan skall någon lasta och säkra lasten. Kostar extra. Frakt av containern med lastbil till närmaste hamnstad brukar också kosta en rejäl slant. USA är större än Europa och avstånden är enorma!
Vill man sedan köpa sig fri från att arrangera allt detta kostar det ytterligare en slant. Och man vill köpa sig fri från de bekymmren! Finns flera bolag. T.ex. Nordfrakt. Sök på nätet.
Containern hamnar sedan i göteborg eller möjligtvis i gävle hamn. Hela containern förtullas i ett och samma ärende. Först därefter säpper tullen igenom containern. Därefter skall var och en ta hem sin maskin och förhoppningsvis få den godkänd och reggad. Det gäller att ha med allt som krävs direkt från start annars blir det dyrt och svårt.
Jag har bott och jobbat några år i USA. Och importerat båt i container till sverige. Det är inte lätt!!!!! Och att så många personer som är spridda över halva sverige och inte känner varandra (mer än här) gör det enormt svårt. Er ålder gör det inte heller lättare. Men jag önskar er lycka till och hoppas att det går bra för er.