Importera ifrån USA!

Pontusb

Välkänd medlem
26 jul 2008
158
0
6
Hejsan! Jag vet att detta har varit upp flera gånger förut, Men, hur ser det ut idag!

Jag har kikat runt lite och ser att priset i usa gemfört i sverige är brutalt stor skillnad.

t.ex, en polaris assault 800 -09 skulle kosta 51.000:- i Usa, och i sverige runt 100.000;-

Någon som har erfarenheter av import ifrån usa, kanske har nogra goda råd
( Ni som inte har någon erfarenhet av detta, Hitta inte på något, tack )
Hur ser det ut med alla papper, tex Coc-intyget ?
Är polaris CE märkt?
Frakt, Tull, regg?

I mina ögon så kan jag ej se att man kan gå minus!
Men som sagt om någon har erfarenheter av detta sedan förut?!
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
+frakt+tull+moms
där har du drygt 30000kr till
plus intyg, registrering
i slutändan blir det nog ingen jätteskillnad
 

fami

Välkänd medlem
21 feb 2008
434
0
16
31
Umeå, Sweden, Sweden
har för mig att det fanns dem som demonterade och köpte dem som reservdelar eller något liknande, för att det då blev otroligt mycket billigare.
vet inte riktigt men har för mig det.
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Papprerna till polaris är rätt dyra fick för mig att till iq 600r gick dom på 12000kr,reggbesiktning 2000-2500kr,tull,frakt osv 30000kr kanske så frågan är om de är värt allt bök ? enklast är att ringa och kolla om papper osv först hos nån som är villig att ordna de åt dig.
 

karlsson___

Välkänd medlem
15 nov 2009
300
0
16
Saxnäs
hej ursäktar att jag läger mig i
men blire billigare om man känner en i usa som köper den och sen skickar över till mig?
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Ta den till tyskland först sedan Sverige. Då slipper du massa moms. Tyskland har 12% medans sverige har 25%(rätta mig om jag har fel, kan vara 20 också.). Och tyskland är EU så det vore inga problem att ta hem den därifrån.
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Förresten vet jag inte vad som händer vid eventuellt motorhaveri under den vanliga garantitiden. Du lär ju knappast få ut en ny av Svenska återförsäljare. Jag har iallafall skickat iväg ett mail till petersplace.se som tar hem båtar och frågat vad dom tror.
 

TZ1Turbo

Välkänd medlem
23 sept 2009
128
0
6
Skellefteå
Ta den till tyskland först sedan Sverige. Då slipper du massa moms. Tyskland har 12% medans sverige har 25%(rätta mig om jag har fel, kan vara 20 också.). Och tyskland är EU så det vore inga problem att ta hem den därifrån.
Vad jag vet så är det 19% moms i Tyskland.
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Min källa var ute och cyklade såg jag. Läste att tysk moms var 16% nu när jag googlade. Okej, räkna med 16-19% moms då. Inte så mycket mindre jämfört med Sverige när vi pratar summor som 50 000:-.
 

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Maskinen man köper från USA måste dessutom ha sålts i sverige eller i övriga europa för att vara CE märkt(rätta mig om jag har fel). annars får du inte försäkra den hos något bolag. Det samma gäller båtar oxå. En kompis råkade ut för det då han köpte en Ski-doo som inte såldes i europa. han fick inte försäkra den utan fick vackert hålla sig till banan med den!!!
 

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Ett bra tips är att ta reda på frakten. enklast är ett mail till infranordic i Göteborg.
sen är det inköpspris (bill of sale) + fraktkostnad "over sea". så tar du detta x 36% (tull och moms)+1000sek i hamnavgift.
eventuella buller intyg tar du via TUV i tyskland kostar ca 1200 SEK.

Mer och exakt information får du av Infranordic eller nått annat fraktbolag som i sin tur har agenter i USA.