Indy 500 -94 bensinproblem?

p-atrik

Välkänd medlem
11 aug 2010
437
0
16
Timrå
Hej!

Lång historia så kort jag kan..
Har stött på problem med min 94 indy 500 som nån ägare innan har monterat bort insprutningen och monterat förgasare.

Köpte den ifjol, då gick den fint fram tills sista turen på våren då den började bråka och tillslut inte startade mer, gjorde rent förgasarna utan resultat.
slutade med att jag fick byta cdiboxen då den verkade ha gett upp.
Men den gick inte lika fint som ifjol, i med ny soppa utan resultat.
Beställde hem en ny rem som ja slängde på då den gamla va väldigt sliten så ja tänkte att den kanske gick knackigt för att den växla fel.
Provade den med nya remmen efter att den stått i garaget en vecka och då hade jag nya problem.
Den växlade och gick bättre bitvis, men tomgången var borta, man fick pumpgasa lite för att hålla den vid liv och den gick dåligt på låga varv.
Stiften är blöta och Skotern dog direkt ja nudda till choken så är ju rätt säker på att nått gör att den får för mycket soppa på tomgång/låga varv iallafall.
Provat skruva ut luft skruven lite då höll den sig precis vid liv en stund längre.

Skulle ut på en kort sväng igår men då dog den på infarten och gick inte att få igång, märkte att den var påväg igång ibland men dog direkt och fick några avgasknallar(?) som skicka lös pipan lite från yröret.

Har haft isär förgasarna igen och kikat på nålventilerna, dom stänger som dom ska, flottörerna går lätt och fint tycker jag och allt annat ser ut som de ska vad jag kan se.
Behöver tips på vad jag kan fortsätta felsöka för nu står de lite still här.
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
240
46
28
Jag har bara jämfört lite via spränskisser och de är en del saker som skiljer elektriskt så frågan är vad föregående har gjort, men samtidigt mycket konstigt att du har så stora problem eftersom den har gått bra, bränslemebran i den mekaniska pumpen tex , läckage?, efi motorer har ju inget uttag för vakumpumpar så blocket har ju varit isär för att borra upp och ansluta nipppel, osv.
Från vilken maskin kommer stator/cdi/tändspole ifrån tex?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.876
878
113
Kramfors
Testa suga i vakumdrivslangen mellan block och membranpumpen,,ryck lö slangen från pump och sätt din en löas slang och sug mot pumpen sett och då ska du inte kunna suga åt dig bensin. Om membranet läcker där så åker de in bränsle i de vevhuset den tar sin vakumdrivning från. Men om böägge stiften blir lika blöta så är de niog inte de felet.
Har du testa spruta startgas mot vevaxelns packboxar på båda sidor för o höra om motorn reagerar på det?