Indy 500 sp boggihöjning

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Hej!
Är ny här. Har en Indy 500 sp -89 som jag skulle vilja höja boggin på . Hur mycke kan man höja innan det blir problem. Tänkte skära ut nya och längre/grövre boggifästen. Ska man höja den både i den främre fästet och i det bakre eller hur har de gjort som redan fixat detta. Ser på blocket att det inte är helt ovanligt att genomföra detta. Har inhandlat en matta från en ZR800 -01 med 32mm kammar. Hade tänkt att höja den i samma veva somm mattbytet. Någon som har tips och kanske byggbilder på hur jag ska gå till väga. Eller åker jag på att montera den nyare boggin från typ 94- och framåt eller vilket år det nu är.

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
Bara bygga dropbrackets, som gör att hålen kommer längre ner till boggie fästerna.
Och du måste höjja fram oxå om du ska höjja.

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Ok. Perfekt med snabba svar. Hur mycke kan man höja eller sänka boggifästerna från orginal. Det blir inga probelm med vinkeln mot drivningen när man höjer hela boggin?

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
Går att höjja rätt mycket, men du behöver inte höjja mycket alls innan den ser riktigt hög ut.
Bara testa sej fram.

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
KimAlexander skrev:
köp en x-tra 12 boggi istället, lättare å är nästan lika hög som en edge
X-tra 12 boggin är den sämsta boggin som finns i snön.

plingan

Aktiv medlem
2 apr 2006
72
0
6
Jämtland
hög kams matta indy 500 sp

Jag har själv en indy 500 sp -90 med en 25mm matta och den går utmärkt, högre kam gör skotern bara trögare har jag hört

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
Slednecker skrev:
Nää, det finns nog någon som är sämre.. Xtra-12 boggin gårväl dugligt i lössnö, vad jag har hört iaf!
X-tra 12 går inte alls bra i snön får alldeles för brant attack vinkel.

Punkt slut.

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Hej,

Jag har precis höjt min XC-600-1999. (X-tra 10 boggie) Jag höjde (sänkte boggien) den 5 cm bak och 2 cm fram. Tror inte man ska höja för mycket då du måste kompensera det främre fästet för att inte få för högt skidtryck. Å andra sidan, då du sänker det främre fästet, får du brantare attackvinkel som i sig inte heller är bra, så en kompensation måste tas i akt.

Jag kan bara säga utifrån min erfarenhet att 5 cm bak blev jättebra, den känns betydligt högre nu och ändå har jag inte ändrat geometrin allt för mycket.

Hoppas du lyckas bra!

Mvh
Rasmus