Indy 700 trycker ur sig vatten

skojjter

Aktiv medlem
17 apr 2009
58
0
1
Östersund
Direkt när motorn blir varm börjar tempvarningen lysa och i samma ögonblick forsar det ut vatten ur expansionskärlet. Stänger man av den då sjunker nivån i kärlet efter liten stund.
Har provat ställa den i motlut för att lufta. Har däremot inte öppnat vid termostaten.

Vad kan man kolla?

SKS 700 -99
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
det kan du enkelt göra genom att ta ur den stoppa den i en kastrull med vatten och en baktermometer sen håller du koll under uppvärmningen vilken temp den öppnar på eller om den ens öppnar alls? Då äre bara att köpa ny. Skulle tippa att den ska öppna på runt 55+ grader.. GL HF :)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Toppackning/cylinderfotspackningar.

Om den trycker ut avgaser/kompression i kylvattnet kan det bli sådär.
 

skojjter

Aktiv medlem
17 apr 2009
58
0
1
Östersund
Nu har jag bytt topplockspackning men utan skillnad. Så fort motorn får arbetstemperatur lyser tempvarningen. Om jag har på locket på expansionskärlet så flödar det inte över men lampan vill inte slockna.
När jag öppnar ventilen vid termostathuset ångar det som tusan.
Expansionskärlet är ljummet men slangen som kommer från kylarna är kall.

Tips någon?
 

skojjter

Aktiv medlem
17 apr 2009
58
0
1
Östersund
Har testat termostaten. Den öppnar innan vattnet kokar. Hade däremot inte tillgång till termometer. Kan man testa utan termostat?
 
Last edited:

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Ja luftfickor kan ställa till det
Är du säker på att vattenpumpen fungerar
så att vattnet verkligen cirkulerar?
prova utan termostat i så fall.
 

skojjter

Aktiv medlem
17 apr 2009
58
0
1
Östersund
Nej är inte säker på vattenpumpen. Hur kollar man det lättast? Kan man ta loss nån slang för att se om det flödar?

Ska det inte flöda vatten när man öppnar luftnippeln vid termostathuset? Nu ångar det bara.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Till att börja med kan du ta bort kåpan å kolla så att remmen är hel och att det snurrar när motorn går. Sitter på MAG sidan
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
sitter en liten "kamrem" innanför kåpan till magnapullen,kolla där,den kan vara av,
är det en sks 700 eller nå sånt så ta av en kylarslang,brukar sitta extrakylare bak,ta av en av dom slangarna å se om det kommer vatten därannars så fyll på tills det sipprar ur där,montera tillbaka slangen å lyft upp skotern bak å varva litte å sen fram å varva litte mer
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
om man har tryckluft så kan du trycksätta expansionskärlet litte,typ puffa in tryck och släppa upp,då kommer det att komma lite vatten och då pressar du ut luften ur alla kylare
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
köper du en här isverige så går den väl på 7-800 tror ja,men i usa så kostar den ungefär hälften,är du snäll så kan du få ärva en av mig som gått 2-300 mil :)
ska ta av den i morrn
 

skojjter

Aktiv medlem
17 apr 2009
58
0
1
Östersund
Den nya remmen tycker jag verkar lite slapp...
Enligt instruktionerna ska den flexa max 6mm när man hänger på 0,9kg på mitten, men är snarare det dubbla.
Tror ni det har någon betydelse?