Inför vintern, vad bör göras?

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
Nu närmar sig vintern med stormsteg och nu måste man ju styra upp det man borde ha gjort för några månader sen under sommarlovet!


Vad bör man göra inför vintern?


Skotern är en Lynx 500 -03 Enduro!



Räkna upp varenda liten pinal som måste smörjas och brukar vara i behov av att bytas tack! Den ska vara i kanonskick inför vintern!
Första året med riktig frihet. Skoter & körkort!

Kolvarna har gått 750 mil, kompet är dock oförändrat. Tål dom en vinter till? - Kan spruckna insugsgummin ha skadat kolvarna? Ska nog byta insug på den i år! Visst kollar man detta genom att spruta startgas på insugsgummina?
 

Konstapel

Välkänd medlem
5 nov 2006
376
0
16
Umeå
det ska ske i helgen hade ja tänkt, nåt speciellt fett? :)

dessutom kom jag på, angående kolvbytet, ska man göra det hemma? (första gången jag utför ett kolvbyte, och ta hjälp av några kunniga kompisar? eller ska man lämna in det och betala en förmögenhet som egentligen kan användas till benisn?)

ska även spänna dämparna, eller ska jag schimsa om dom istället? lämna in skotern för en full service, med omschimsning, byte av insug och kolvar, vad skulle det arbetet gå på?
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Insugsgummina kollar du som du sa med startgas, men finns det någon spricka eller liknande som kan bli ett problem senare bör dom bytas. Dock är insugsgummin svindyra, jag skulle aldrig köpa nya utan jag stryker in dom i liquisole, det funkar utmärkt. det är töjjbart och är som genomskinligt plast/gummi. rätt dyrt men det lönar sig tycker jag. Fetta in alla nipplar i boggie och framvagn, byt kedjehusolja och stift. SJälv kör jag yamaha och mina kolvar har gått ca 800-900 mil med fortarande dugligt komp, jag byter inte. Men det är ju upp till var och en, byta kolvar fixar du själv, åtminstonde om du har nån polare som brukar skruva. Är ju bara tömma på kylarvatten, bort med topplock och lyft på cylindrarna. Lägg sedan någon trasa runt vevstakarna så inget skit ramlar ner. Sedan tar du bort ett knaster (låsring) på varje kolv, ut med kolvbulten, bort med kolvarna, dit med nya kolvarna, cylindrarna, kolla cylinderfotspacknigarna och topplockspacknigarna så dom är okej innan du monterar dit dem. korsdra topplocken enligt bild nedan och glöm INTE fylla på kylarvattnet igen! Lycka till. Mvh