Info om Yamaha Mountain Max!

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Tjenare,

visste inte riktigt ifall jag skulle fortsätta på någon annnan tråd så jag startade en ny. Hoppas det är okey.

Jag har blivit väldigt sugen på yamaha mountain max till vintern men vet nästan ingenting om dom, förutom att dom är bra allround maskiner. Så jag skulle vilja veta all möjlig info om dom! Vilken modell som är bäst i snö, hållbarast, drar minst soppa osv, listan går att göra hur lång som helst. :blink1: Gärna lite tips om förbättringar man ska göra för att få en ännu bättre skoter! :)

Tack på förhand!

Mvh
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Hmmm finns -97 och 00-03 va ja vet:p. 3 trecylindrig 700. 141 lång, 144 finns. antar att dom inte precis går sämre ju nyare dom är, men 97an är inge att rekommendera har jag hört. mattan är kass original(spricker lätt).

Grymt härligt ljud. Många sätter trippel pipa.

Annars vet jag inte så mkt mer annat att alla sånna jag tittat på har varit välanvända:p så dom verkar ju vara roliga:)
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Hmmm finns -97 och 00-03 va ja vet:p. 3 trecylindrig 700. 141 lång, 144 finns. antar att dom inte precis går sämre ju nyare dom är, men 97an är inge att rekommendera har jag hört. mattan är kass original(spricker lätt).

Grymt härligt ljud. Många sätter trippel pipa.

Annars vet jag inte så mkt mer annat att alla sånna jag tittat på har varit välanvända:p så dom verkar ju vara roliga:)
Okej, så då går 97an bort. Men tack för det "lilla" du visste om mm ändå. ;)

Någon som vet hur hållbarheten på dessa modeller är? Yamaha brukar ju ha skottsäkra saker men?
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Vad jag vet ska dom vara slöa, iallafall enligt tester i nån gammal skotertidning jag har :)
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
btw mattan är kass på alla årsmodeler som jag vet orginal inte bara 97an. men har läst m.m. att 97an var lite som en touring och inte mountain.
 

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
En mycket kompetent motor i MM maskinerna iaf, grym 700 trippel som håller för mycket tukt, har ett trevligt vrid och god fart. Från och med -00 (När den bytte färg till Blå har jag för mig att det var) så fick motorn några hästar till, tror dom hamnade på 115 istället för 108 eller liknande. Det enda riktigt dåligt på maskinen är skidorna, totalt värdelösa för lössnöåkning, smala som tandpetare och sjunker direkt. Går förvånansvärt bra på led och även som touring om man sätter på en dubbeldyna. Annars är det en mycket bra maskin. Brukar vara stor efterfrågan på dom, och dom som finns ute har ofta gått hårt, så se till att kolla upp det vanliga med sprickor i chassit, missljud mm. Må vara en hållbar skoter, men det är fortfarande en skoter, så det är klart att den ska jävlas... :)
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
En mycket kompetent motor i MM maskinerna iaf, grym 700 trippel som håller för mycket tukt, har ett trevligt vrid och god fart. Från och med -00 (När den bytte färg till Blå har jag för mig att det var) så fick motorn några hästar till, tror dom hamnade på 115 istället för 108 eller liknande. Det enda riktigt dåligt på maskinen är skidorna, totalt värdelösa för lössnöåkning, smala som tandpetare och sjunker direkt. Går förvånansvärt bra på led och även som touring om man sätter på en dubbeldyna. Annars är det en mycket bra maskin. Brukar vara stor efterfrågan på dom, och dom som finns ute har ofta gått hårt, så se till att kolla upp det vanliga med sprickor i chassit, missljud mm. Må vara en hållbar skoter, men det är fortfarande en skoter, så det är klart att den ska jävlas... :)
Bra info! Ang skidorna, hjälper det att byta till ett annat par (kom med förslag), eller måste man bredda också?
 

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Bra info! Ang skidorna, hjälper det att byta till ett annat par (kom med förslag), eller måste man bredda också?
Precis som NylandeR skriver ovan (om än med betydligt färre ord) så räcker det oftast med att byta dom. SLP Powder Pro brukar vara det populära valet för lössnöåkarna, du får dock räkna med att punga ut en del om du vill ha dom nya, tror kalaset hamnar på närmare 4000kr inkl allt som behövs... kanske runt 3000kr beg.
En billigare lösning är ju att dra på lappbelag, enkelt att göra (skruva bort styrstål, sätt dit belag, borra hål för styrstålsbultarna i belaget, skruva dit styrstålen igen) inte alls samma känsla som i ett par skidor för 4k, men betydligt bättre än orginal i lössnön iaf!

Nåt annat man brukar göra att att ta bort krängningshämmaren, detta är en bit stål som stabiliserar skotern under häftig kurvtagning på led, men hindrar en hel del när man försöker bryta upp skotern i lössnön. Det enkllaste är att ta rondellen och bara kapa bort dom. Tyvvär sabbar detta skoterns ledegenskaper totalt, blir mycket vingligare på led...
 

saftblandarN

Välkänd medlem
9 feb 2010
174
0
6
Övik
Tack för tipsen! Får väl se om man hittar någon sån här maskin, då ni säger att dom är väldigt eftertraktade. Men tack för all info!

Mvh