Information om M1100 turbo (bra eller dålig?)

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Av någon konstig anledning har jag inga bekanta alls som åker Arctic så har absolut ingen erfarenhet av skotrarna överhuvudtaget mer än att nya modellerna ser förbaskat bra ut!

Åker Nytro turbo idag men och kan egentligen inte tänka mig att byta ner mig till en 2taktare då jag tycker dom är för trötta. Vill ha effekt men samtidigt en smidig skoter för lössnö åkning. Det är lite som att äta kakan och ha den kvar men måste gå att hitta en riktigt bra kompromiss. Har sneglat länge på M1100 turbo och tycker den verkar riktigt intressant men frågan är hur den är att köra och hur kvaliten är?


Söker information från dom som faktiskt utvärderat maskinen bra och inte information baserat på "min bästa väns morfars flickvän hade en gång en Arctic Cat från 1985 som brann upp"
 

MTX

Välkänd medlem
3 feb 2011
116
2
6
bekant hadde en och säger att han hadde bytt den mot en nytro mtx turbo vilken dag som helst racklade mycket expansionskärl böt dom flera gånger plåtar som lossnade över turbon och sen gick den av förlängningen fast det var artics hevyduty drag men smaken är som baken dom är ju inte nå lättare än nytron så en förlängning och ny matta så har du nog bytt skoter billigt enligt han.jag provade den bara några gånger inte nog för att utvärdera
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Motorn är brutal och tar dig dit du vill om man säger så. Enda större problemen jag haft är backväxeln + en A-armsinfästning. Båda åtgärdat på garanti. Styrningen suger på 12'orna men det är lätt fixat med ett steering kit för 1000 spänn.
 

DARXOL

Aktiv medlem
21 mar 2011
64
0
6
Dark Forests
Har en 1100 Turbo RR, hur nöjd som helst ! Har iofs inte hunnit med så mycket mil, men kört Arctic sen -96 och har inte bytt märke....endast en Bearcat -04 som "klatrade" nåt hemskt! Annars smågrejer som fixats på garanti eller servicemeddelande ! Valde på en Nytro o RRn, men försäkringen är ju "stendöd" på en Nytro Turbo om nåt händer så...Dessutom över 40 kg tyngre....Sen har ju Yamahas berömda kvalitet tagit ett djupdyk, flyger bitar ur mattor, delar ramlar lös osv (Känner till några såna fall på NYA Yama's...)
 

MTX

Välkänd medlem
3 feb 2011
116
2
6
vad väger articen fulltankad och klar att köras? ingen torrvikt?
 

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Arctic m1100 turbo 255kg torr, med 40 liter i tanken som väger 30 kilo så är vi uppe i 285kilo och då ska det väl i någon liter motorolja också. En Nytro MTX väger startklar med fulltank strax under 280kilo

Nu tror jag inte vikten är det avgörande utan hur vikten är placerad och tror Arctic har fördelat det bättre? Dessutom är jag inte ute efter att jämföra märken utan vill veta vad ni som kört 1100 maskin mycket tycker om den och hur den är i kvaliten. Helst ute efter info om dom långa maskinerna då jag är ute efter en mountainmaskin
 

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Klart man ska jämföra dom startklara med fulltank, Yamaha har valt att balansera vikten genom att inte ha lika stor tank och är fritt fram för övriga märken att göra så. Inga sådana här dåliga argument i denna tråden nu tack!
 

MTX

Välkänd medlem
3 feb 2011
116
2
6
jag menade inte och gämföra märken men du säger du har en nytro och funderar på byta till en m1100 så kanske du får en likvärdig maskin med att förlänga den du har och kanske köpa en stressfläkt.dåhar du en driftsäker skoter för lite pengar och den blir som en ny maskin. sen var det nån som påstår att nytron väger 295 kilo och articen 255 man kan inte köra skoter utan bränsle och olja. och nytron väger under 280 tankad med olja och redo att köras. Fundera några gånger är mitt tipps och räkna hur mycket du vill lägga imellan du kittar fort din skoter så det kan bli en riktig lösnömaskin för dom pengarna
 

MTX

Välkänd medlem
3 feb 2011
116
2
6
det jag minns om articen var att den drog bäst vid 60-70 tyckte jag så ett variator kitt kan nog göra mycket på en sån.
 

MTX

Välkänd medlem
3 feb 2011
116
2
6
ser att fläkt hadde du ju redan så på med timbersled boggie och extreme matta
 

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Tror inte på att bygga om den jag har, den är fortfarande för bred ifram så behövs en smalnad framvagn, sen förlänga krävs att jag hittar en prisvärd boggie och en ny matta t.ex. Mycket pengar på en skoter som inte kommer öka speciellt mycket i värde med dessa förändringar.

Jag gillar kvaliten som Yamaha står för och det är värt mycket för mig men fortfarande en osmidig skoter tyvärr
 

MTX

Välkänd medlem
3 feb 2011
116
2
6
hjälpte en kompis nyss och bygga om orginal framvagn smalare och framflyttad han har en tråd om det här på forumet,gick hyffsat smidigt 3 kvällar typ,själv beställt zbros får se hur den går? polarn tycker att den vart MYCKET smidigare och det kostar inte mer än lite tid. skotern ökar inget i värde men en ny artic om du nu tänkte på en splitt ny sjunker ju rätt mycket första året du har ju redan tagit den smällen på din yamaha och du vet ju vad du har men kanske inte vad du får.men sen om du är intresserad så far till en handlare och ta med dig kläder för köper man en skoter för nästan 160 bananer så ska man prova den innan om man är osäker. Tror nog articen går att få till en rolig maskin men om den blir nog mycket bättre/smidigare eller billigare än att modda din vet jag inte.som sagt inte provat nån moddad sådan. prova hos en handlare det går som sagt utan problem annars skulle jag alldrig handla där
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
MTX: Mina ögon blöder efter att ha försökt läsa dina inlägg.

Stor bokstav, mellanslag , punkt och radbrytning är ett måste.

Mikael S: Du har en starkt sug efter något nytt, det lyser genom dina inlägg.
Livet är för kort för att inte prova, du kan alltid ångra dig och sälja.