Ingen gnista Edge 800 -03

swemex

Medlem
6 mar 2009
6
0
1
Bergvik
Hej!
Har en Edge 800 -03:a. Började gå dåligt och misstända, sedan dog den helt.
Det är ingen gnista på något stift. Har mätt upp tändspolen och den ser ok ut. Någon som vet vad som brukar gå sönder på 800:an, CDI:n, statorn, något annat? Hörde att det inte går att mäta upp CDI-boxen, stämmer det?
Tacksam för hjälp...:hmmmm:
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Min lynx misstände så in i hel-ete, för att sedan kunna gå bra en liten bit, men de blev bara värre å värre... Då var de triggerspolen som känner av vevaxelvarv å bestämmer när gnistan ska komma som gett upp... Iofs hade ja gnista hela tiden om man kollade, den kom bara vid fel tilfälle... Kan ju dock va värt å kolla, då den säkert är billigare än stator å cdi-box...
 

swemex

Medlem
6 mar 2009
6
0
1
Bergvik
Min lynx misstände så in i hel-ete, för att sedan kunna gå bra en liten bit, men de blev bara värre å värre... Då var de triggerspolen som känner av vevaxelvarv å bestämmer när gnistan ska komma som gett upp... Iofs hade ja gnista hela tiden om man kollade, den kom bara vid fel tilfälle... Kan ju dock va värt å kolla, då den säkert är billigare än stator å cdi-box...
Tack för svaret! Värt att kolla, men var sitter den där triggerspolen och hur mäter man upp den?
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Statorlindningen gick på min edge 600, dock ej när jag körde. Var bara ingen gnista när jag skulle starta den en dag. Statorn kan du ta lös och mäta. Du mäter på kablarna som går till dom olika spolarna och för mig var det den röda (tändningen) och då måste det vara samma för dig om felet är där. Om inte kan det ju bara vara cdi-boxen om tändspolen är som den ska? Kolla först så det inte är något kabel brott någonstans.
 

swemex

Medlem
6 mar 2009
6
0
1
Bergvik
Statorlindningen gick på min edge 600, dock ej när jag körde. Var bara ingen gnista när jag skulle starta den en dag. Statorn kan du ta lös och mäta. Du mäter på kablarna som går till dom olika spolarna och för mig var det den röda (tändningen) och då måste det vara samma för dig om felet är där. Om inte kan det ju bara vara cdi-boxen om tändspolen är som den ska? Kolla först så det inte är något kabel brott någonstans.
Tack för svaret :). Är det bökigt att ta bort statorn? Vet du vad det ska vara för resistans i spolen?
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Tack för svaret :). Är det bökigt att ta bort statorn? Vet du vad det ska vara för resistans i spolen?
Det är inte så bökigt som man kan tro, vattenpumpen måste bort sen magnapullen och sist svänghjulet som du måste ha en avdragare för att lossa på! Lycka till
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Tack för svaret :). Är det bökigt att ta bort statorn? Vet du vad det ska vara för resistans i spolen?
Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det skulle vara. Om du har alls någon erfarenhet av att skruva så klarar du det enkelt. Kom ihåg en sak. När du ska dra lös svänghjulet så kan det ibland sitta hårt som satan och vägra släppa, ta en mindre slägga och slå på "center bulten på avdragaren" och slå ett hårt slag så släpper den direkt. Inte flera lösa, då kan man förstöra vevaxeln.