Ingen gnista i livet...

8 jan 2011
30
0
1
Siknäs
... eller snarare i skotern. :bigsmile:
Drog igång den när snön kom, körde 70 meter då den slocknade. Drog som en vettvilling tills den motvilligt gick igång på en burk och så dog den igen = ingen gnista. Inhandlade nya stift utan resultat. Någon som kan ge mig råd inför felsökning? Det är en gammal Exciter -89 det handlar om.

Tacksam för snabba svar, det kliar nå förbannat i högertummen!
 

Kawaingo

Välkänd medlem
3 nov 2004
235
0
16
Sandviken
Börja med å koppla ur gashängsskyddet. Sitter ju nå brytare i förgasarna som hänger ihop med gasreglaget. Strulade lite på min Ex och den var tokfräsch
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
När du kopplat förbi alla stoppsystem och den inte går ändå så skaffa fram ohm mätvärden till statorlindningen o mät den.
 
8 jan 2011
30
0
1
Siknäs
Ska kolla upp gashängsskyddet först, nog är det då att man inte kom att tänka på det först.
Såsen i tanken är inte direkt tokfräsh men jag kollade gnistan med splittnya stift och det gav ingenting ändå, annars hade det varit nästa åtgärd.

Nu är det även så att skruvat i skotrar har jag inte gjort mycket i mina dagar (eller tvåtaktare alls för den delen) då de jag ägt alltid har fungerat, därför är jag inte riktigt haj på vars allt sitter och hur man mäter upp det. Och till skillnad från bilar så verkar verkstadshandböcker vara svårt att få tag i. Men jag kastar mig in i det och uppkommer nåt frågetecken så verkar det ju finnas kunnigare folk som är beredda att besvara.

Tack ska ni ha!
 
8 jan 2011
30
0
1
Siknäs
Nu är det åtgärdat, det var bara nå glapp i kablarna. Dock går den inte riktigt som en klocka. Dels vill den knappt gå på tomgång, vilket iofs inte spelar nån större roll, men så fort man drar ut i lössnö och gasar på så börjar den antingen psykvarva (låter men drar inte mer för det) eller så börjar den gå tungt. Variatorerna kanske?
Han jag köpte den av hade bytt primärvariatorn och som han sa; "fyllt vikterna till max". Nya variatorn är från en -04:as Viking har jag för mig. Kan detta vara felet och behövs det nån avdragare eller annat specialverktyg för att få bort den?