Ingen gnista xcr 800

Truls

Medlem
24 jan 2009
24
0
1
Skotern bara dog, har kollat alla kablar mm, men hittar inget fel,lite brydd på gashängsstoppet!?Hur funkar det?Kollade med Polaris vad en Cdi-box kostade,5400:- Suck!!!Undrar hur man mäter stator,cdi mm. så man slipper köpa nått onödigt. Hittar inget pirat heller till min, de e en 2000, men ja e inte så van att söka,tips:stupid:

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
CDI boxen brukar det inte vara. Har du provat att byta stiften och tändhattarna? Har inte specen för din maskin men det brukar var ett motstånd på ca 4KOhm om du mäter mellan tändhatt och motorchassi.
Kan också vara så enkelt att maskinen gått sig sur i lössnön och helt enkelt släckt stiften. Uteslut det först.
Du kan också koppla bort hela harangen med gashäng o stoppknapp genom att följa kablaget ner en bit in under stoppningen i styret eller däromkring finns det möjlighet att lossa kablarna som går upp till styret.
Det sättet som det och tändningslåset funkar är att man jordar när man stänger av så bort med kablarna från tändningslåset också för att se om det gör ngn skillnad. Följ dessa kablar noga då det kan vara så att ngt kabelhölje skavts av och ligger o jordar. På en XC 600 97 är det en svart kabel som går till CDI boxen som är dödaren och i manualen står det att man ska lossa kabeln för att utesluta kortis problem. Det är inte alls säkert att färgkoder stämmer men du kanske fattar hur det är tänkt att fungera i alla fall.
Lycka till

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
ja hade samma fel på min 440 då vare stoppknappen som *****des så ja kopplade bara ur stoppknappen och då hade ja gnista igen ;) men man kan ju inte mäta upp en stator enklaste du gör om du inte har gnista när du kopplat ur stoppknappen är att du plockarlös svänghjulet och tittar om lindningen har farigt på den! det lindar dom om för ca 500-1000kr

Truls

Medlem
24 jan 2009
24
0
1
Har kollat allt och sedan vill ta av svänghjulet,men.. Avdragare från Rinab!??Funkar ej knackar o knackar........

Tunell_

Medlem
3 dec 2008
10
0
1
Krokom
min rmk 900 gjorde lika dant och då mätte jag upp statorn, då va den boven i dramat! Jag har kopplingsschema på hur man mäter upp dom på rmk -05 kanske det är lika på din? eller har du hittat felet?