Ingen gnista...

lindes3

Medlem
23 feb 2009
8
0
1
Bergö
Hej! Jag är ny här och ny skoterägare till en gammal skoter Yamaha ET 400 T/R. Köpte den nyligen och den har gått bra tills idag. Den startar inte. Kommer ingen gnista. Finns det tips på var jag skall börja söka?

Lindes

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
cdi eller tändspole är nog det troligaste felet. Men det smartaste felsökningen gör du genom att gå andra vägen, dvs börja med att byta stift, tändhattar, kablar, det är ju billiga grejer som ändå ska bytas, om det inte hjälper, jaa, då står du inför att köpa cdibox eller tändspole.

lindes3

Medlem
23 feb 2009
8
0
1
Bergö
Jag testade med en annan tändspole men icke sa Nicke. Det blir väl att föra hela skotern på reparation. Cdibox låter dyrt... Hör av mig när jag vet mera. Tack!

Lindes

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Kan till 99% säkerhet säga att det inte är CDI:n som är felet. Jag skulle däremot tippa på att det är chargespolen som sitter innanför svänghjulet som har pajat. Mät från brun till svart kabel på kabelstammen som kommer ut från motorn, runt 275ohm ska den ligga på om jag inte minns helt fel.

lindes3

Medlem
23 feb 2009
8
0
1
Bergö
Till ett bra forum hör att man skall tala om hur det löste sig så därför vill jag meddela följande:
Kan till 99% säkerhet säga att det inte är CDI:n som är felet. Jag skulle däremot tippa på att det är chargespolen som sitter innanför svänghjulet som har pajat.
Vi kan ändra sannolikhetsprocenten till 100%. Det var den spolen som var defekt. Tack!

Lindes