ingen gnista

abel

Medlem
15 feb 2014
8
0
1
vetlanda
Hej har en yamaha viking 3 540 -02 o får ingen gnista har kollat tändspole o styr boxen mätt på stopp knappen bytt pickup och ladd motorspole nya stift men inte gnista någon som har någon mer ide mina är slut:mad2:
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Ta lös stiften och kolla om du har gnista när du håller in gasen. Har du det så är det t.o.r.s-kontakten på förgasaren som spökar.

Den bryter tändningen om du skulle få gashäng....
 

Eriiik

Aktiv medlem
7 feb 2014
60
1
6
Örnsköldsvik
Om det skulle vara t.o.r.s så kan du koppla bort den. Efter att du har kopplat bort den kan du testa om det var t.o.r.sen som det var fel på, får du gnista när den är urkopplad så vet du.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
T.O.R.S är mera felkälla än säkerhetsanordning faktiskt (dumt nog)
Har du någon som du kan låna CDI-box av för oftast när det blir stendött så är det tändspolen eller CDI-boxen.
Tändhattarna kan kuka ur ibland, men sällan (aldrig) på bägge samtidigt, om man inte badat med skotern så att det är oxid överallt :madgrin:
 

abel

Medlem
15 feb 2014
8
0
1
vetlanda
tack för tipsen jag har tästtat både cdi och tändspole med tändhattar på annan viking och det funka
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
Det är ju bra att de funkar iallafall.
Ett enkelt sätt att kolla om det är fel i avstängningskretsen på äldre Yamaha är att dra isär kontakten med den svart/vita tråden där den går ut ifrån CDI-boxen. Då har man tagit bort all avstängning, så om den startar och går så får man kväva den med choken.
Det funkar som sagt på gamla SRV, SS, mfl mfl, men det kan hända att det är annorlunda på en VK III men den är ju en gammal konstruktion så kanske....
 

abel

Medlem
15 feb 2014
8
0
1
vetlanda
rykte kontakten till tors o den starta direkt så tack för hjälpen
är det någon fara att köra utan den i kopplad ? förutom gas häng menar ingen annan el som tar stryk