Ingen/svag gnista, Yamaha Vmax 600XT -1994

poxy

Medlem
9 nov 2006
10
0
1
Norrtälje
Har en Yamaha Vmax 600XT från 1994 som knasar sig lite

Oftast så finns det ingen gnista och ibland så finns en svag gnista.
Ibland går det tillochmed att få igång den, då går den bra på tomgång och när man varvar upp den för att sedan dö så fort man börjar åka.

Fick ett tips att kolla kabelstammen vid styrningen så att det inte låg någon kabel och jordade där, men har inte hittat någon kabel som varit trasig. Har plockat loss hela kabelstrumpan och kontrollerat varje kabel.

Har även bytt till en ny tändspole utan resultat.

Funderar på om det kan vara CDI-boxen som har gett upp.
Är det någon som vet vilka värden det ska vara på den?

Någon som har något annat tips?

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Kolla tändhattarna, i dom sitter det ett motstånd. Det ska vara 5 kilo-ohm om man mäter genom dom.
Annars så kan det vara statorn som spökar. Att det är Cdi:n är nog mindre troligt.

Reactions: trixa

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Ja, jag tror nog också på att det kan vara statorn som spökar.
Har upplevt detta problem, och felyttringen var att maskinen blev svårare och svårare att starta, speciellt när den var kall.
Till slut så gick den inte igång alls.
Plockade jag bort stiften, och drog runt motorn i mörkret inne i garaget så kunde jag se gnista.
Men när det sedan blir kompression så är det inte tillräckligt med kraft, och därför blir det ingen gnista då.
Byte av spolen i svänghjulet (statorn) löste problemet.
Spelen består nämnligen av lackade koppartrådar som är virade ett antal varv runt en kärna av järn, och om limningen släpper så att trådarna kan börja vibrera så släpper lacken eftersom.
M.V.H
/Tobias

Last edited:

Johan Rydström

Välkänd medlem
25 feb 2010
114
0
6
Hade samma problem på min JAG 440Z 1993 förut. Hade gnista men den startade inte ordentligt, hostade mest till några gånger. köpte ny cdi-box och då startade den på första rycket :)

mrgilera

Medlem
23 jan 2011
20
0
1
Boden
Hej! Jag hade ett liknande problem på min v-max 500 -94. Jag provade allt utan resultat men till sist så kollade jag tumgasen för där sitter en typ brytare som gör att skotern inte startar eller varvar om gasen frusit,där var felet så jag kopplade isär kablarna på styret till den så funkade skotern perfekt.Skriv gärna om du har hittat nån lösning.