Inget fäste på led...?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Tänka fråga om lite tips.

Köpte på mig en smått trimmad thunder 1000 här i vinter som reservmaskin. Satt på en mycket fräch 38mm matta (307 lång). Men märkte fort att det bara spinner vare sig man är på hård packad led eller inte.

Tänkte då att det kanske helt enkelt va för lite matta på den. SÅ jag byggde om den till 385lång med 47mm kammar och tänkte det skulle bli bättre, men icke.

Det spinner lika mkt ändå. Någon som har några tips på hur man ska få den att greppa?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.008
113
Stora Blåsjön
Ska man ha bra fäste på led är dubb det enda rätta (inga skruvdubbar eller liknande skit.). 1st dubb per hk är en bra grundregel på en 307matta.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
långa kammar viker sig å blir sämre än lägre som står rakt , sen tappar men dessutom en massa matthastighet , kapa ner mattan till 35 mm å dubba den , 2 dubb per kam innanför slidsen blir bra

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Vill absolut inte kapa ner kammarna då det inte är led jag vill åka överhuvetaget.

Kanske formulerade mig fel. Men vanligtvis är det på leden jag brukar hitta mest fäste med mina maskiner, men med denna så spinner det vars jag än befinner mig. Djupsnö eller led, spelar ingen roll.

Tycket 47mm borde få den att röre sig frammåt...?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
What Odysse said.

Har du gjort nåt åt drevningen? Minns inte om du skrev det... Vanligtvis är maskiner med höga kammar betydligt lägre drevade, vilket kanske kan hjälpa? :hmmmm2:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
har samma drevning på nu, som det va då den va kort. Så jag tycker den borde ha blive "slöare" nu, med en nerdrevning så skulle det väll bara riva ännu mer.

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Konstigt...iom att du kapat ner kammarna så borde dom va ganska styva så dom bör hugga fast bra på hårdspår, speciellt med 385 lång matta.
Den har inte frysit ihop främre boggie dämparen så du har bara 50% matta av normalt mot marken?
Måste va något med boggien då en 385 inte får fäste...om du nu inte har 300hks bara du tittar på gasen.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
wazabi: haha, om de vore så väl. Tycker det är knepigt. Jag har ju tänkt sänka den med på bakre fästet för att få den bättre i djupsnö, men som den står nu så vilar hela boggiet mot golvet då skidorna är i marken. Så där borde det inte vara nått fel.

Jaja, körde av drivaxeln igår, så ja ska byta den och testa lite mer.