Inköp av första skoter ~20,000kr

Malmstrom

Medlem
9 jun 2016
6
0
1
Norrfjärden
Hallå!
Är ute och söker efter en bra "första" skoter för vintersäsongen!
Kommer ha ca 20,000 till 25,000kr att lägga på den.
Ska köras här hemma vid kusten men även i fjällen (Brukar få rätt bra med snö där jag bor), så har funderat längre modeller som t.ex Summit! :)

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Beror på hur du ska använda den, är det mest lössnö? (eftersom du kikat på summit), mest led? lika mkt led som lössnö, vill du kunna ha med en passagerare, dra pulka o.s.v.

Men för 20-25 så hade jag kikat på Viper Mountain borde gå att få en 2003:a iaf (eller MM700,01:a-02:a). Dock inte någon värsting på sidan om leden men det går om man inte försöker sig på alltför avancerad körning. Däremot driftsäker och med tanke på ålder på maskin man kan vänta sig för de pengarna är det ett bra argument.

SKS 700 02:a eller kanske rentav 03:a (ganska olika mellan de åren) kanske också går att få lös, inte kört dem men säkert bra maskin för pengarna, tror motorerna är rätt säkra i dem med.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Försök hitta en med modern körställning, det ligger flera 2006-2008 ute på blocket inom ditt prisspann.

Nog för att Viper Mountain 2003 är väldigt driftsäker men man sitter på marken och det går inte köra med kroppen som man gör med moderna maskiner.

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Sant att vipern inte har optimal körställning, hittade dock bara 2st Crossfire inom/nära TS angivna budget. I Älvsbyn och Pajala stod de, vet alldeles för lite om modellen för att ha ngn åsikt dock. 700 & 800cc var det iaf.

Sedan finns det en del korta men uppfattade TS som att det är lite mer längd på mattan som önskas.

Men TS får väl logga in och kolla sin tråd om det är något som ska tilläggas.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Polaris shift, switchback och rmk med IQ-chassiet årsm 06-08 bör du få lös för 25tkr, även om en del verkar tro att de kan få 35-40tkr på blocket. Då får du ett modernt chassie med bra körställning. Sexhundra-kubikaren är väldigt stryktålig.

Malmstrom

Medlem
9 jun 2016
6
0
1
Norrfjärden
Oj, nu har jag inte kikat på den här tråden på väldigt länge! Tack för svaren iallafall. Har kollat mycket på RMK modellerna och ser ut som att jag kommer gå för en vertical edge just nu! Ska vänta in säsongen lite mer och se vad det kommer upp för skotrar då :) Som svar till dig som undrade vad jag kommer att köra för stil; för det mesta i lössnö, lederna lär endast användas för att köra till de lokala pudergömmorna! ;)

Malmstrom

Medlem
9 jun 2016
6
0
1
Norrfjärden
Tjenare igen! Har nu tillslut köpt en skoter! Blev en 2009's Polaris RMK 600. Köpte den för 30,000kr men farsan hjälpte till med 5,000kr så ett riktigt bra pris enligt mig :) Blir nog en rolig vinter ändå ;)