inkörning

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
är det tiden man kör in motorn på som är viktig lr miltalet på mätaren ?
För en stor del av milen på mätaren är ju mattspin och inte den sträckan man färdats på skotern !

Man ska tydligen ta det lungt i 25mil innan man får trycka fullt på en nytro med turbo "suck" och 25mil tar mig minst 1/2 sesången att avverka:eviltongue:
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Jag körde nästan 14mil här om dagen.. 25 mil mil är ju ingenting! En grabbhelg och då önskar man att man fick skruva tillbaka mätaren.
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
E du nöjd med maskin än så länge då?
Inget att klanka ner på?
Sitter själv i planerna att köpa en x-ride.
Kör du runt ö-sund eller e de bara fjällen som gäller?
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
E du nöjd med maskin än så länge då?
Inget att klanka ner på?
Sitter själv i planerna att köpa en x-ride.
Kör du runt ö-sund eller e de bara fjällen som gäller?
Jag kör på lederna runt Alsen ;)
Och x-riden funkar riktigt bra som ledsmiskare trots att dn är lång ! Sen skadar det ju inte att a 270hk underhuven lol! Den är betydligt smidigare än jag trodde.
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Nä tror int de ialf
Ja sitter å velar om jag ska ha en turbo maskin eller en orginal,
Så provkörning måste jag tacka NEJ till för annars måste jag ha TURBO!!! :)
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Mmm...
Har du moterat själv eller lämnat in den nånstans i när område som du kan rekommendera?
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
De där med inkörning vet jag inte vad ja ska säga.. Ifjol så starta jag upp min i garaget ensväng på TG sen bara de iväg till MCX för bänkning, helgen efter vara vi o tok körde i 1-1,5m puder o sen var de backrace i hemavan o skotern funkar ännu:) Så ja kör på de att som man behandlar skotern från början så blir den lärd;)
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Hm på modshop så tyckte dom att man skulle ta det lungt de första 30-40milen :( och dom anses väl vara bäst på yamha motorer och turbos i swe ?
För mig skulle det ta typ en vinter att köra 40mil.

Andledningen till stt jag inte kör mer är att jag inte har nån kompis att köra med så stannar skotern mitt i skogen så får jag lämna 200k skoter och gå hem lagom kul

Fick el-fel på min första skoter en et-340 och den skar nån av tändhattarna och dynan på nr den stått över natten i väntan på bergning,

Och en et-340 kostar ju bsra hundralappar att fixa igen medans min nytro kostar 40k bara för turbon som är lätt att plocka med sig :(
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Inkörning i moderna motorer är till 99% kolvringarna som ska slitas in.

Vissa säger att man ska klämma på några gånger och bygga upp värme/kyla så dom får slita in sig lite som ett T med taket på "T" glidandes mot cylinderväggen. Blir kolvringarna bra inkörd så får du bra komp och gott motorliv.

Vissa säger att man ska hålla låga varv och "följa gasen upp sakta" och hålla jämna varierande låga varvtal för att låta delarna slita in sig i varandra.

Din förväxta spisfläkt vill nog också ha ett lugnt liv, men skulle inte tro att exsakt lika turbo skulle få nått mer levnadsår av snäll inkörning. (Bilar tvingar turbon till ett betydligt mer utdraget liv än vad den lever på en skoter).

Bra och ordentliga varmkörningar och nån km för att värma kedjehus och rem är nog bästa "inkörning"/spara på grejorna tips jag kan ge.