Inkörnings chip på nytro ??

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

Jag undrar om det sitter nått inkörnings chip i styrboxen till motorn på en nytro ? För i dag när jag skulle ut och köra så matade motorn på som SATAN !!! känndes som att nån skruvat dit en liten stressfläkt under natten :) så det måste ju hänt nått i motorn ? känns typ som motorn fått 50hk extra hehe !

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Dom börjar släppa vid 50 mil och går bara bättre och bättre upp till ~100 mil. Tror inte det sitter ngt "inkörningsprogram" i dom utan att det helt enkelt är motorn som sliter in sig, jag kände också markant skillnad på min förra Nytro som var helt original i motorn.

N

N_w

Dom börjar släppa vid 50 mil och går bara bättre och bättre upp till ~100 mil. Tror inte det sitter ngt "inkörningsprogram" i dom utan att det helt enkelt är motorn som sliter in sig, jag kände också markant skillnad på min förra Nytro som var helt original i motorn.
jag har hört att detta är en myt, att medans tex inkörnings tiden på en kolv för exempel, så sägs det att den går dåligt under den tiden, och bättre efter ett visst miltal?! och jag tror det är skit snack jag har då inte märkt det efter man har kört in något.. mjöligtvis lager osv kanske glider på bättre och mindre friktion efter att det snurrat ett tag...
inkörningsprogram vet jag inte, skulle vara mjöligt KANSKE (?)

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Kolvringarna nöts in på några minuter, lager mm vill man ju inte ska nötas, och de gör de inte heller eftersom du har en oljefilm mellan lager och lagerbana i motorn. Möjligtvis att kammaxeln nöts in lite mot tryckarna, men någon jätteskillnad märker man inte på detta. Därimot kanske mattan har börjat gå lite lättare, men troligen inte nå jätteskillnader där heller.

På V8 med otrevliga geometrier på lyftare etc så rekomenderas inkörning på kamaxeln i 20 min, så jag tror att med yamahas fina motorkunskaper och att dom faktist provkör motorerna från fabrik så är nog inkörningstiden passerad för 67 mil sedan :)

Sedan om dom nu har byggt in nått i motorn så är det upp till tillverkaren.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Ski-doo har ju någe inkörnings program i deras e-tec motorer så jag tänkte att yamaha hade nått liknande ? Och eftersom effektökningen kom så plötsligt ! Jag körde lite på lösrdagskvällen och då gick den som vanligt och sen på söndan så började den mata på som fan direkt :) och motorn gurglade lixom och bara matade hehe ! typ som att jag skulle ha kört med parkeringsbromsen i lr nått :) Så det borde ju vara nått elektroniskt typ inkörningsprogram som stryper motorn lite såatt man inte ska belasta motorn för hårt under inkörningen?

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Finns inget inkörningsprogram i nytron men jag känner igen det du beskriver var lika på min efter ca + 50 mil