Inkoppling av voltregulator med likriktare

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Polaris Indy Ultra Touring 1997, maskinen har elstart

Om man kopplar i en voltregulator med likriktare http://rinab.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=14169 för att få mer laddning till batteriet. Bör det kopplas enligt nedan då? Till ordinarie voltregulator gick en kabel (gul) och sen en jord i chassiet. Ordinarie voltregulator gissar jag inte behövs mer utan det skall räcka med den nya, eller?

* Gul från "generatorn"/spolen till gul på Rinab regulatorn
* Svarta från Rinab regulatorn kopplas i godset på Rinabregulatorn och sedan till - på batteriet
* Röda på Rinab regulatorn kopplas till + på batteriet
* Grön/gula på Rinab regulatorn jordas på samma sätt som orginalregulatorn var jordad
* Sen regulatorn i sig skall inte anslutas till chassiet utan monteras isolerad från chassiet

Om man utan att ha kopplat den röda till batteriet mäter mellan utgående svart och röd från regulatorn, hur många volt borde den visa då, låt säga vid tomgång 2000varv?
 
Last edited:

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Att jag satte dit denna voltregulator med inbyggd likriktare är för att xenonljuset (2*55w) sög ur batteriet på ca 1,5 timme med orginal grejerna.
Men jag kan säga att det blev mer eller mindre ingen skillnad nu och då har jag kopplat som jag skrev i första inlägget

Är det en halvvågsladdning jag får ur från nya voltregualtorn tro för mätter jag mellan chassi och röda utgående från voltregulatorn så får jag endast ca 6v, hur tusan löser man det så man får ordentlig laddning till batteriet? Skulle ju vilja se att det kom ut cirkus 13,5 v mer eller mindre konstant från nya voltregulatorn
 
Last edited:

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Många svar här....

Mäter man direkt på + och - från voltregulatorn blir det 6 volt, men ansluter man dessa till batteriet så blir det 13-14 volt om man mäter på samma stift, dock så fort jag slår på lyset dippar det ned till ca 11 volt. Har jag fortfarande en halvvågsriktning av laddningen?
 

proskoter

Välkänd medlem
25 jan 2011
118
0
6
Hur många kablar kommer från stator till original regulator före kontaktstycke och vilken färg har dessa?
Detta skvallrar om hur slinga på stator är konstruerad.

Har du fyra kablar från nya likriktaren så är den fullvågslikriktad, Detta skvallrar även färgerna på kablarna om. Då kan inte den gula alt gröna jordas!

Du har väl koll på att 2st 55watts xenon satser kan beroende på fabrikat och tillverkningsland dra rejält mycket ström!
Är det billiga kina satser får du räkna med att dom drar 70watt st efter upptändning...mät själv så får du se!

Att du får lägre spänning från likriktare utan batteri tillkopplat är normalt på billiga likriktare som kräver en motspänning för att fungera korrekt. Att spänningen dippar när du slår på ljuset beror kanske på att du överbelastar systemet. även om det påstås att elsystemet levererar x-antal hundra watt så är det i regel en sanning med modifikation. Dessutom laddar stator dåligt på tomgång lite beroende på vilket system som används.
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Mätningen är strax innan tillslagsvarv som är drygt 4200varv.

Till orginal voltregulator går det 1st gul kabel. Skulle det bli bättre om jag använde en gul/röd från statorn och kopplade in gul/gröna från Rinabregulatorn på den?

Att ett 55W kitt kunde dra närmare 70w hade jag verkligen ingen koll på. Säkert en dum fråga men hur mäter jag förbrukningen i watt på dessa? Skulle inte förvåna mig om det är extremt underdimensionerat på min för orginal lamporna var på 45W och inte 55W som är minimum jag tidigare sett på en H4
 

proskoter

Välkänd medlem
25 jan 2011
118
0
6
Mätningen är strax innan tillslagsvarv som är drygt 4200varv.

Till orginal voltregulator går det 1st gul kabel. Skulle det bli bättre om jag använde en gul/röd från statorn och kopplade in gul/gröna från Rinabregulatorn på den?

Att ett 55W kitt kunde dra närmare 70w hade jag verkligen ingen koll på. Säkert en dum fråga men hur mäter jag förbrukningen i watt på dessa? Skulle inte förvåna mig om det är extremt underdimensionerat på min för orginal lamporna var på 45W och inte 55W som är minimum jag tidigare sett på en H4
Har du bara en gul kabel upp från stator så är den original utrustad med halvågslikriktare.
För att få nya helvågslikriktaren att fungera så behöver du koppla gul mot gul och den gula kabel som går mot stator är säkerligen jordad i andra änden....då behöver du ta bort jordningen och skarva ihop den gamla jordningen med en ny kabel upp till den andra gulakabeln till likriktaren, e.v kan den gul/röda vara andra änden och då ska den kopplas mot gul/grön på likriktare...ps din 55watts sats drar nog inte närmare 70watt utan t.o.m troligtvis ännu mer och betydligt mer ändå vid upptändning.
För att kunna mäta detta så behöver du en multimeter som mäter spänningen över batteriet samtidigt som du behöver en tångampere mätarare för likström som du kopplar på ingående pluskabel till balllast.
För att kunna använda xenon på skoter originalutrustad med halogen så rekommenderar jag att gamla strömmatningen styr relä för ström till ballast då undviker du spänningsfall.
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Om jag från statorn har gul, gul/röd och brunn. Skulle det kunna funka att klippa antingen gul/röd eller brunn och skrva vidare "stumpen" från statorn upp till gul/grön på voltregulatorn/helvågsriktaren?