inkoppling laddtrycksmätare

timzor

Ny medlem
20 okt 2012
4
0
1
vart kopplar man in slangarna till en laddtrycksmätare på en nytro för bästa mätresultat​
 

Skogsknekt

Välkänd medlem
15 jun 2012
120
0
6
Identifiera var dumpventilen sitter. Till den går det en tunnare slang. Den ska du koppla in dig på. Oftast via en T koppling.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
I plenum är vanligast på de flesta turbobyggen det ger jämnast läsning. Kör gärna med oljefylld mätare för då slipper man fladdermätare.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Boost, du kanske har en vettig förklaring på varför dom rekommenderar att man tar signalen för laddtryck (till piggyback bränsleboxen) från plenumet och sedan monterar mätaren efter spjällen.

I mina ögon så borde det nästan vara bättre att göra tvärt om dvs ta signalen för laddtryck efter spjället och mäta laddtrycket i plenumet, som det är nu så ligger den och registrerar laddtryck när jag står på tomgång och absolut inte har laddtryck i motorn men kompressorn fläktar in i plenumet och därför registreras laddtryck tror jag.

En annan sak som kan vara orsaken är att motorn ej producerar vacum tillräckligt för att bypassventilen ska öppna på tomgång och ventilera ur plenumet. Därimot när jag kör och ligger och fiser runt i 5000rpm utan någon större belastning så har jag runt 0,5bars vacum och jag gissar att bypassen då måste öppna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
Jag är inte hemma på insprut och turbo men jag gissar man tar ut trycket till boxen i plenum därför man har jämnast tryck där. Inga onödiga vacum eller pikar så att säga. På en förgasarturbo tar man ut trycket som styr flotörhustrycket så tidigt som möjligt direkt efter turbo innan plenum och ic för att soppan ska hinna öka/feta innan turbotrycket kommer genom plenum. Men insprutare behöver förmodligen igen genväg för att få tryck fortare än från plenum så plenumuttag duger. Tar man ut piggytryck efter spjäll blir nog boxen tokig av allt vacum och övertryckspikar. Man tar aldrig ut stryrtryck där heller till förgasarmaskiner.

Varför vissa mont turbomätaren efter insp och förgasare är endast för att det visar äkta övertryck i motorn. Tar man ut tryckslangen från plenum kan det visa en aning lägre tryck men o andra sidan jämnare läsning.

Jag har provat både i insug som i plenum och jag gillade plenumuttag bättre för då fladdrar den mindre.

När jag hade mätaruttag i insug kunde jag också se mer undertryck när turbon inte laddade.