Inställning av APV ventilerna... ?

foppa21

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Gävle
Är det någon som vet exakt vad det skall vara för mått mellan i avgas portarna, för att erhålla bästa effekt, kanske någon som även har en instruktion om hur man ställer in samt rengör vid portarna.

Detta gäller Artic Cat F7
 

illern

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Luleå
RE: Inställning av avgas portar

På nästan alla arctic efter 01 så är de rörliga avgasportar (som hela tiden regleras för att få maximal effekt). SÅ du behöver inte kolla nå sånnt. Det sköter sig själv under hela tiden som du kör fel. rätta mig om jag har förstått frågan fel. :)
 

foppa21

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Gävle
RE: Inställning av avgas portar

Jag var i kontakt med en återförsäljare och han sa att dom ställde in något mått när dom gjorde service. Dom plockade ner vajrar och dyligt för att ställa in det här måttet, men det var svårare att få reda på det där måttet av honom. Jag själv har inte ens provat på att lätta på portarna för jag inte har haft tid, men det skulle vara roligt att lära sig hur man skall ställa in grejorna så man får skotern att gå som bäst.
Jag tänkte skruva isär portarna, det var därför jag undrade om det var någon som vet exakt vad som skall göras.
 

Runemo

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Runemo Sverige
RE: Inställning av avgas portar

Nu vet jag inte hur dina portar ser ut, men på polaris är det inga svårigheter. Kolla länken. Hoppas att det hjälper dig lite iaf...

http://www.hardcoresledder.com/ves.htm
//Jonas
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
RE: Inställning av avgas portar

Vajrarna ska sticka ut 36-38mm.

Och här har du en länk på hur du ska gå tillväga.
http://www.off-road.com/snowmobile/info/howto/exhaustvalves/clean/katexhaustvalves.htm


 

masterboy

Medlem
29 dec 2005
8
0
1
Sv: Inställning av avgas portar

Den där länken funkar inte.

Ingår avgasportinställningen och rengöring i nån service, eller ska man inte bry sig om allt verkar funka? Jag menar, det är ju ingen vinter tydligen så man har ju tid att skruva sönder, och kanske hinna få ihop skiten igen. Om det nu är till nån nytta? Men hur gör man?
/
F7 Sno Pro -04
 

masterboy

Medlem
29 dec 2005
8
0
1
Sv: Inställning av avgas portar

Nja, det där är från nån gammal ZL800. Känns inte som jag litar nåt vidare på att det blir rätt på min F7 -04.
Ska riva igång järnet idag och provköra lite här hemma innan Funäsdalen. (bäst att provköra så man ser att allt man servat och skruvat med fungerar)
Men som sagt, avgasportarna har jag inte gett mig på alls. Ska jag göra det?

/Race of Champions!
 

snopro440-05

Medlem
15 jan 2007
14
0
1
torrböle
Det ser i stort sett likadant ut på min 440 som på den där 800. för att få lös dem behöver du bara lossa två bultar och sedan är det bara att rengöra så gör det!!