inställning av raveport

Lillmikke

Medlem
30 dec 2008
18
0
1
Strömsund
Hur mkt ska man skruva in den röda inställnings skruven till raveporten för att den ska stå bra. Jag har en skidoo mxz 600 -99:beer:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Skruvar du in den max så får du mer botteneffekt och vice versa.
Nej det får man inte.....


Vid lägre varv så ska man ha en mindre avgasport och vid toppvarv ska man ha en större. Innan Ves, rave mfl kom så fick man kompromissa.

Med rörliga avgasportar så har man en lite port vid låga varv och då varven ökar så ökar även storleken på avgasporten.

Då får man den bästa av 2 världar.

Skruvar du in den max så har du precis ingen skillnad på låga varv och sämre effekt på höga varv.

Ställer du den på lösaste så får du sämre bottenvrid och normal effekt på höga.

Bästa är att ha den korrekt inställd
 
Reactions: prorajd

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
tycker de låter ungefär likadant.

Mindre avgasport = tidigare effekt
Större avgasport = senare effekt

Skulle inte skrivit 'mera' effekt men det är ju ungefär så det känns, ifall man nu överhuvudtaget skulle känna nån skillnad.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Du märker skillnad.

Sen är det bra om man kan något om vad man ger råd om.... Man får gärna gissa och chansa hej vilt men då kan man vara schysst och skriva att man är osäker i inlägget..
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Skruvar du in den max så har du precis ingen skillnad på låga varv och sämre effekt på höga varv.

Ställer du den på lösaste så får du sämre bottenvrid och normal effekt på höga.

Bästa är att ha den korrekt inställd
Den röda RAVE skruven bör alltid vara inskruvad i botten.

Korrekt inställd för de höjder som finns i Norden är att ha den MAX inskruvad !

( Personligen har jag tom monterat in ännu hårdare/styvare RAVE fjädrar än original. )


.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Den röda RAVE skruven bör alltid vara inskruvad i botten.

Korrekt inställd för de höjder som finns i Norden är att ha den MAX inskruvad !

( Personligen har jag tom monterat in ännu hårdare/styvare RAVE fjädrar än original. )


.
Varför ska man ha dom inskruvade i botten? Jag tror dig som jag alltid gjort men lite info är inte dumt, du brukar ju kunna de mesta :D

/F
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
RAVE

Varför ska man ha dom inskruvade i botten ?
Jag tror dig som jag alltid gjort men lite info är inte dumt,
du brukar ju kunna de mesta :D

/F

Lite grovt förklarat.....

Det vanliga RAVE systemet är ett rent mekaniskt tryck styrt system och förlitar sig därför bla på på omgivningens luft tryck och dess inverkan på förbrännings trycket = avgaserna.

Lägre höjd = Mera syre molekyler på samma volym & Högre luft tryck = Kraftigare avgas pulser
Högre höjder = Färre syre molekyler på samma volym & Lägre luft tryck = Svagare avgas pulser



Nedan lite saxat om samma sak :
Summit modellerna har oftast en något mjukare RAVE fjäder och/eller att RAVE skruvarna är utjusterade något ifrån fabrik för att kompensera den tunnare luften på högre höjd.
Därav så drar man in RAVE skruvarna i botten då maskinerna skall användas på de låga höjder som är aktuella i tex Skandinavien/Norden.
( Man kan även kolla om det sitter mjukare fjädrar på den, detta är dock vanligare på de nyare Summit'arna med Serie-III motorer. )

2stroke:
1. Du verkar veta mycket om det här problemet, får man fråga varifrån du fått allt ? :)
2. Det du säger om RAVE ventilerna, hur stor skillnad gör det egentligen på motorn, är det nåt man märker ?
3. Kan du förklara lite nogrant hur dom fungerar och hur dom styrs ?
4. Kan inte förstå sambandet med högre höjd (tunnare luft och mindre lufttryck) och mjukare fjädrar ?
Vill ha det till att det borde vara tvärtom, hårdare fjädrar på högre höjd, men de beror troligen på att jag missat en del i hur RAVE ventilerna styrs.
Och som sagt, säger inte att du har fel i något, bara att jag inte får det att stämma i huvvet :D

MVH// Tobbe
Se speciellt Nr. 4 nedan
1. Efter att ha hållit på med ROTAX sk. "RV" ( slidstyrda ) motorer i snart 20 år så har man fått en viss rutin på vad som funkar och vad som inte funkar... = Erfarenhet.

2. Det fin fina med RV motorer är just att du kan ändra på motorns karaktär och effekt bara genom att ändra slidskivans öppnings/stängnings punkter samt att variera en skivas totala öppning i grader etc
På detta sätt får du en motor med helt annan karaktär än den du nyss hade.
Vad gäller just din specifika fråga kan jag inte på rak arm säga att det ger si eller så mycket mer effekt, utan bara säga att vill du försöka optimera 583'a motorns karaktär för en viss höjd med ett visst avgassystem och en viss förgasartyp med en viss tändning etc så bör du även byta till rekomenderad "502" skiva.

3. I princip samma svar som ovan fast nu pratar vi om avgas sidan istället..
Jag kan inte på rak arm säga att det ger si eller så mycket mer effekt, utan bara säga att vill du försöka optimera 583'ans karaktär för en viss höjd med ett visst avgassystem, en viss förgasartyp och med en viss tändning etc så bör du även justera/byta RAVE fjädrarna.
Prova själv detta väldigt enkelt genom att fara ut och köra med din maskin och prova att variera din inställning på de RÖDA RAVE skruvarna,
Du kommer att märka skillnad !

4. Alla RAVE är tryckstyrda av avgaspulsernas tryck ( Utom RAVE-E ).
Se på en 2-takts motor som en stor luftpump, desto mer luft volym du kan pumpa desto mera blåser det/högre tryck etc... ;)
På högre höjder där luften är tunnare etc så blåser det helt enkelt mindre/svagare... detta avspeglar sig som svagare pulser ut ur avgasportarna ( där RAVE ventilerna sitter ) och ger således svagare tryck "signal" till RAVE ventilerna. För att de då skall öppna lika mycket som en motor som körs på havsnivå så måste den då varva ex. vis 1500 rpm mera.
Detta är dock något som man inte vill !! :eek: = Man passerar motorns RÖD markering ! = Inte bra, samt att man missar motorns effekt register !
Därför monterar man in svagare RAVE fjäder för att giljotinen skall öppna på samma sätt som en motor som körs på havsnivå.
alt.2 är att man istället/också skruvar UT de RÖDA RAVE skruvarna något för att uppnå samma resultat. Således måste de skruvas IN då man kör på lägre höjder !


:rolleyes: Puuuu.... Lite svårt att skriva ner hur det hänger ihop men hoppas du fattar denna något grova förklaring något så när.... :rolleyes:

Blev det nå klarare ?


.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Mycket bra info=)

Jag har en summit som svarar dåligt på gasen under 4500rpm och har bytt allt i motorn som kolvar, packboxar bränslepump, kontrolerat tändinställning, ultraljudstvättat förgasare, kopplat ur DPM under felsökning. kontrolerat bestyckning och sjusterat lågfarst skruvarna. helt utan resultat.

Men om jag lyfter nålarna i förgasarna ett steg så är det nästan helt borta men då käns det som den får mer soppa än den vill ha så jag har varit inne lite på om rave portarna öppnar för tidigt.
Så om jag ska ha en hårdare fjäder vad ska jag då ha? från en vanlig mxz 600? eller hur vet man vilka som är hårdare eller ej? (min är en summit 600 -05).
Sen vet jag inte varför den skulle gå bättre bara den får mer soppa men kanske blir kallare avgaser som inte fyller pipan på samma vis så ventilerna ej öppnar lika tidigt.

MVH//Robin