inställning boggi venture lite 09

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
618
11
18
Jag äger oxå en MP 2013. Ja, tungstyrd minst sagt. Jag har gjort alla dessa justeringar: släpp balata remmen fram i boggin till slappaste läget, spänn upp främre boggi stötdämpar fjädern till hårdaste, vikt förskjutningensinställning på max tillåtna läget, bakre boggi fjäden på mjukare läge, framvagns stötdämpar fjädern släpp till mjukaste läget 137mm mellan övre bult och fjädern (ej lösare brickan var fjädern vilar på kan släppa). Allt detta gör styrningen lättare, men ni kommer ändå tycka skotern är aning tung styr vid långsammare körning. Jag är inne på andra skidor med snällare köl alt sänka ner främre boggi saxen (kräver nya hål i tunneln plus förstärkningsplåt alu), ev bägge delar. Synd skotrar inte är färdiga frön fabrik :/

8 okt 2013
10
0
1
skurup/hede
Hej!

När jag var uppe sisst så gjorde jag ungefär samma saker som du ch det gjorde skilnad. Har dock lite kvar attt justera på boggien.
Har dryftat detta problem med olika Yamaha försäljare men deras hjälp har i stort sett varit lika med noll vilket jag tycker är svagt. Om man läser olika tester så talas det om att man skall ställa in maskinen efter ens vikt och körstil. Med tanke på detta så borde återförsäljarna kunna ge mer hjälp.
Lycka till. Kommer du på mer så kan du väl lägga ut detta?

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
618
11
18
Hm ställa efter kropps vikt säger det. Finns inget i instruktionsboken om kroppsvikt kanske i service manual http://download1119.mediafire.com/5rzslytxum6g/yimocy4ntmn/2007_Phazer_MANUAL.pdf
Hur som helst ger ändringarna rätt lite på skidtrycket, speciellt på mp som har 1.5" längre stötdämpare fram också. Lutar åt att sänka främre saxen ungefär lika mkt som fr dämpare är längre. Det bör ge skillnad, förhoppningsvis är inte främre boggi fjäder för mjuk, märkt att dämpare ger med sig rätt lätt även spännd max, å andra sidan ger det bra komfort. Men orkar inte riktigt trycka upp skotern fram som lättare på skitrycket