Inställning variatorer på rev?

Reven800

Ny medlem
12 jan 2011
4
0
1
Har nyligen renoverat min rev 800 -03a och funderar på hur man ställer in variatorerna?Är de bara längden emellan dom man kan ställa in å isf hur mkt ska de vara emellan?

jockej

Medlem
20 feb 2009
9
0
1
Skellefteå
Hej,
avståndet mellan primär och sekundär skivan skall vara 20,0 mm.
Sök lite på linjering på forumet så kommer du att hitta en bild som visar var man ska mäta, mätpunkterna är märkta x,y,z .

Till din modell är måtten:
X=37,0mm
z=20,0mm
y-x= 1,5mm

plattjärnets bredd skall vara 9,5mm

jAG KLARADE INTE AV ATT LÄGGA IN BILDEN JAG BESKRIVER MEN HOPPAS ATT DETTA HJÄLPER ÄNDÅ.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16

Järnets
bredd spelar inte någon roll direkt så jag förstår inte varför du skriver att det SKA vara 9,5 mm? Huvudsaken att det är rakt och att det inte är så brett att det tar i den inre primärskivan.

x: måtte på en rev ändrar du genom att shimsa ut/in sekundärvariatorn alternativ göra den flytande.
z:måttet går att jusetera litegrann då bulthålen på motorfästena på pto sidan är aningen större i sidled som gör att det att förskjuta motorn lite.

Man säger att motorfästen är fasta på en rev så linjeringsmåtten ska vara istort sett bra om man bara slänger i motorn och bultar fast den

Detta är MIN erfarenhet av att linjera variatorerna på en rev

jockej

Medlem
20 feb 2009
9
0
1
Skellefteå
Järnets
bredd spelar inte någon roll direkt så jag förstår inte varför du skriver att det SKA vara 9,5 mm? Huvudsaken att det är rakt och att det inte är så brett att det tar i den inre primärskivan.

Jag läste att järnet skulle vara 9,5mm i en rep. handbok och eftersom det på bilderna ser ut som man ska mäta på järnets ytterkant plus att det står (på dina bilder) att man ska inkludera järnets bredd i måtten tänkte jag att det kunde vara bra att veta hur brett det var.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Järnets

Jag läste att järnet skulle vara 9,5mm i en rep. handbok och eftersom det på bilderna ser ut som man ska mäta på järnets ytterkant plus att det står (på dina bilder) att man ska inkludera järnets bredd i måtten tänkte jag att det kunde vara bra att veta hur brett det var.[/QUO

Det är från den fasta yttre skivan på sekundären man mäter. Oavsett hur brett järnet är så kommer det inte längre ut än att det liggar an mot skivan. Har du en tjockare respektive smalare järn så behöver du bara inte pressa isär den inre rörliga sekundärskivan lika mycket/lite för att få dit järnet. Det vill säga att bredden på järnet spelar ingen roll du får samma mått ändå.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
OBS!!!! b och c måtten är fel på bilden. Dom ska vara förlängd till utsidan järnet eftersom det är den kanten av järnet som ligger an mot sekundärens fasta skiva.

Såhär kan det se ut i verkligheten så kanske ni förstår lite bättre att bredden inte spelar någon roll. Huvudsaken är som sagt att det inte tar i inre primärskivan för då böjs järnet och linjeringsmåtten fel. Det är därför man använder ett relativt tunnt järn som ni kan se på bilden.

Last edited: