Installationsguide xenonlyse F-serien

johangunnarsson

Ny medlem
1 nov 2008
2
0
1
Följande guide är för er händiga som inte tycker att originalbelysningen inte räcker till på Arctic cats F-serie.
Grundprincipen i följande moneringsanvisning är att lämmna originalelsystemet och dess kabelstam helt intakt utan några ingrepp alls.

Xenonsatsen jag valde att använda är "xenonprinsens" smart for cars sats avsedd för arctic cats egen lampsockel. ca. pris 2200kr paret. Andra kompatibla märken florerar säkerligen på marknaden.

Ett mindre inköp elektronikkomponenter hos elfa behövdes också för installationen. Följande inhandlades:
-Likriktare 25A
-Kondensator 200 microfahrad (motsvarande)
-Diod minst 20A
-Extraljusrelä Hella 25A med inbyggd säkring
-Blyaccumulator 7Ah
Övrigt "lullull" som kablar, krympslang osv. för en snygg installation.

Jag valde att offra originalhelljuslamporna för att kunna använda deras socklar och på ett smidigt sätt ansluta originalkablaget till det nya. Alltså, klipp av lamporna från socklarna och löd på kablar där lamporna satt. På detta vis kan enkelt hela original systemet återställas.

Jag monterade batteriet i en aluminiumkonstruktion precis mellan kröken och styrboxen. Batteriet passar mycket bra och färdiga hål att fästa batteriet finns redan borrade i skoterns chassie.

Jag monterade en mindre kopplingsdosa till höger om styrboxen rakt ovanför framdämparens expantionscylinder och drog en svart flexslang med samtliga kablar längs originalkabelstammen upp till lyset där jag monterade ballasterna.

Följande kopplingsschema gäller för att det hela ska fungera.



Principen är den att när jag slår på helljuset får ballasterna ström från originalsystemet samt att reläet ansluter batteriet till kretsen vilket gör att inget spänngingsfall upstår trots 20A belastning i några sekunder. Originalkretsen förser sedan ballasterna med ström och laddar batteriet.
När helljuset stängs av ser dioden till att kretsen mellan reläet, batteriet och ballasterna bryts och helljuset slocknar.

Om helljuset kontinuerligt slås av och på med korta intervaller finns risken att batteriet till slut inte hinner laddasupp tillräckligt mellan gångerna. Detta handlar dock om minst 20 snabba av- och påsalgningar därför rekomenderar jag att helljuset används under längre intervaller.

Hoppas att detta hjälper någon i funderingarna kring xenonljus. Det finns otaliga sätt att konstruera detta på men alla bygger på samma princip och det är två saker som är helt avgörande för att det skall fungera.
1. Ballasterna måste ha likspänning för att fungera.
2. Ballasterna måste ha 10A ström styck vid startögonblicket sedan räcker originalsystemet utan problem till.