Installera extrakylare Yamaha RS Viking

mazellan

Medlem
20 dec 2010
10
0
1
Hej, jag ska installera en extrakylare på min RS Viking (går varm när man kör sakta och drar led/skidspår)

Vill bara göra en "sanity check" innan jag börjar kapa slangar :) Jag tänkte seriekoppla den nya kylaren med den gamla. Planen är att kapa slangen som jag märkt "Till bandtunnel" på bilden och leda till nya kylaren och sen tillbak till bandtunneln.

Har jag tänkt rätt om vilka slangar som är vad?29015

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
435
84
28
norrland
Har inte koll på slangarna men har du kollat så fläkten verkligen fungerar låter konstigt om den ska gå varm.

mazellan

Medlem
20 dec 2010
10
0
1
Hej, tack för tips. Jo fläkten går. Den går varm när man drar sladden och det är dåligt med nysnö, alternativt väldigt mycket snö så att det går riktigt tungt. Eftersom man kör sakta, framförallt för skidspår, sprättar det minimalt med snö i bandtunneln. Verkar inte vara helt ovanligt att de går varma vid leddragning, finns att köpa färdiga kit för montering av extrakylare (de var svindyra dock). Fick nyss tips att sätta en manuell switch på fläkten, tydligen startar den "för sent" på automatiken. Det "löste" problemet för den personen så att den ytterst sällan gick varm. Nu har jag redan införskaffat extrakylare mm så det får bli den lösningen :) Det blev en likadan kylare från skroten som jag ska montera i fronten. Kylare + slangar och monteringsmaterial gå på ca en tiondel av vad ett färdigt kit kostar, men då får man ju pyssla lite extra för att få till det :)

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
435
84
28
norrland
Tror egentligen inte det spelar så stor roll hur du kopplar vissa modeller har kylaren i bandtunneln först och sen en luftkylare efter medans vissa har tvärtom det viktiga är att ut ur kylaren ska ske från botten och så har du ju tänkt koppla så bara att köra vidare. Tänker du använda samma termostat som startar fläkten till båda kylarna eller blir det vid olika grader ?

mazellan

Medlem
20 dec 2010
10
0
1
Jag har inte bestämt mej hur jag ska göra med fläkten. Antingen en helt manuell brytare eller så styrd av orginalfläkt(termostat) via relä. Det lutar åt att börja med manuell brytare.

mazellan

Medlem
20 dec 2010
10
0
1
Det var ju en bra ide, då slipper jag välja alternativ eftersom jag får båda :) Lyxar kanske tom till det med en trelägesbrytare, på-av-auto