Installera tempmätare

DrKeller

Medlem
29 jan 2013
44
0
1
Ja då har man köpt sin första skoter :bigsmile: Blev en Ski-Doo Grand Touring 600, 2001-a. Blev lite fundersam bara när säljaren berättade om kylningen vid körning på packad led, och att det var bra och ta en sväng ut i lössnön för att hjälpa till och kyla motorn? :eek:h: Kanske är så men det vore ju bra att ha koll på vattentempen kan jag tycka. På instrumentpanelen sitter hastighet och varvtalsmätere, sedan ser man att det finns plats för två mindre instrument på sidorna, typ 52 mm. Bara att ta hål i plasten. Kan man använda vanliga instrument som till bilar? För det är väl 12v? Sedan borde man väl komma åt någon slang där man kan sätta en slangadapter för givaren, som följer med. Funderar även på en voltmätare på en gång. Tacksam för svar.

/Johan

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Att tänka på är att mätare för bilar brukar inte vara skyddade från väta , kolla efter mätare från tex mach z -05 eller nyare grandtouringar dom brukar ha dessa extra mätare monterade

Brukar finnas på blocket mm

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Finns väl ändå en varningslampa som varnar när den är varm. Det räcker långt.
Och ja alla skotrar blir varma om det är hård packat på leden.
Volt mätare känns väldigt överflödigt. har aldrig sett det på en skoter.

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Har monterat en biltema mätare på min REV, den är säkert ej vatten tät men för det priset kan jag köpa 2 om denna går sönder , mycket enkel att installera och givaren passar direkt i toppen på vissa modeller, kolla om du har en liten insex plugg i den översta av anslutningarna till kylsystemet då kan du bara skruva ur den och i med givaren. om du inte har den måste du ha en adapter och sätta på kyl slangen någonstans. koppla den sedan till lampan eller liknande så den får ström samt koppla in mät sonden , sen är det bara att tuta och köra.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instrument/Vattentemperaturmatare-32252/

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Har monterat en biltema mätare på min REV, den är säkert ej vatten tät men för det priset kan jag köpa 2 om denna går sönder , mycket enkel att installera och givaren passar direkt i toppen på vissa modeller, kolla om du har en liten insex plugg i den översta av anslutningarna till kylsystemet då kan du bara skruva ur den och i med givaren. om du inte har den måste du ha en adapter och sätta på kyl slangen någonstans. koppla den sedan till lampan eller liknande så den får ström samt koppla in mät sonden , sen är det bara att tuta och köra.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instrument/Vattentemperaturmatare-32252/
Du behövde inte montera likriktare? All spänning på skotern är ju växelström, förutom till eventuell laddning och elstart. Bilinstrument brukar ju vilja serveras likström för att fungera. Inga problem med instrumentbelysningen? (Tänkte om det var diodljus i den).

Jag håller nämligen på att montera precis likadan + voltmätaren i samma serie på min Grand Touring 600 01. Har inte testat ännu då motorn ännu inte sitter i.

Naturligtvis hade jag slarvat bort tempgivaren som följde med så jag fick åka och köpa reservgivare på Biltema. Den var 2-polig så jag kunde använda originalkablaget.

Jo just ja, på GT 600 kan man ersätta originalgivaren med Biltemas givare rakt av. Passar direkt i toppen. Det enda originalgivaren sköter är att tända varningslampan när det blir för varmt, ger alltså inte någon signal till övrig elektronik.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Kan iofs kanske vara likström tog ström från den kontakt som normalt är till tempmätaren på vissa modeller, den fanns på min kabelstam, den kanske redan är likström eftersom den i egentligen är kopplad till en något liknande mätare ?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vet ej hur det är på så pass "gammla" skotrar men t.ex min rev 2005 hadde lik spänning och alla skotrar som har batteri har det annars skulle du inte kunna ha ett batteri.

Ta en multimeter och mät. Ställ in den på DC V fladdrar den heljdlöst fram och åter då så är det växel spänning och visar de ett skapligt stabilt spänningsvärde så har det likström vilket jag ganska säkert tror det är.