Insugsgummi/förgasarfläns Summit 600 2002

21 dec 2015
14
0
1
Umeå
Hej!

Har en gammal Summit 600 2002 som behöver nya insugsgummin.
Då jag kikat på sprängskisserna ser det ut som att gummit och reedkorgen är separerad. Kan det stämma? (har även bara hittat separata gummin i butikerna)

Om så är fallet funderar jag på att nöja mig med att köpa ett budgetgummi. Åsikterna om pirat vs orginal går isär, hur ska man tänka här?

Är det ett stort jobb att byta själv? Vad behöver göras?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det är lätt att byta själv. Köp inte! pirat.

Köpa billigt är att köpa dyrt. Många piratgummin håller inte ens en säsong!

Satsa på aluminium typ blingfactory eller original.

21 dec 2015
14
0
1
Umeå
Tack för svaret.
Kikade på Bling men är osäker på modellen. Det finns en modell som ska passa till Rotax 500/600 men den saknar anslutning för resonator (420 867 817).

Tips på var jag annars hittar original till "vettigt" pris?

Hur var det med reedkorgen egentligen, är den separat? Eller ska man byta allt när man ändå håller på och skruvar? Isf vilka reeds rekomenderas? (vill inte lägga för mycket pengar då maskinen är gammal och används sparsamt)

Skulle även vara tacksam om någon kort kan beskriva vad som behöver göras så jag får en uppfattning om det är ett jobb som jag ska ge mig på själv eller inte.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Nu har jag inte sett hur en summit 600 02 ser ut, men är väl som typ alla andra skotrar runt den årsmodellen.
Det som måste göras är att ta lös luftburken, sen skruva lös förgasarna och sen insugsgummi.
Ën operation som tar 5-10 min för en van skruvare och kanske 15-20 min för en ovan. Så tycker absolut att du ska skruva själv :)
Vet inte hur många skruvar luftburken sitter i , men gissar på 2-4 st. Så blir Luftburk 4 , Förgasare 2 , Insugsgummi 2. Så du ska lös med 8 skruvar/bultar.

21 dec 2015
14
0
1
Umeå
Låter bra, tack!
Nån som kan reda ut frågorna om gummi/reeds/resonator?
1)är gummi och reedkorg separerade så att man kan byta bara gummi (eller är det dumt att inte byta även reeds?)

2)Måste gummit ha anslutning för resonator eller kan den rentav kopplas bort? Isf behöver något ytterligare göras?

3) fler konkreta tips på delar och var de kan beställas (gummi/reedkorg/reeds?)