Insugsgummi MXZ 600

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
Har just köpt en Mxz 600 och ser att det börjar vara sprickor på insugsgumminerna men vet inte om det är ytliga sprickor eller sprickor som går igenom. Tomgången är låg kring 1500 varv, tomgången brukar väl annars vara ett tecken på att dom kan vara trasiga när den börjar varva mkt på tomgången.

Vad tror ni kan det vara hål i dom eller märker jag det väl ifall det blir det?
Vars kan jag köpa nya insugsgummin gärna internet sidor? och vad brukar dom kosta?

// Joakim

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
ta lite startgas och sen går du o startar skotern och sprayar runt gummina, går varven upp så är det sprickor som går igenom.
kan finnas på www.duells.se lr www.skoterdelen.se lr rinab, finns nog fler också, du får leta dig fram. Dom brukar vara ganska så dyra, ca 800-1500kr/st tror jag de var, lr om det var för båda?

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
oki hittar inte på någon av sidorn :(
Men går det att laga dom på något sätt? och ifall det inte har spruckit igenom kanske man kan förebygga kommande hål genom att limma eller något? Nån som testat?

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.275
83
48
Övik
Epoxy lim med lite vulktejp utanpå borde bli kanon. Enbart vulktejp räcker nog gott det med

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Den heter FÖRGASARFLÄNS på sidorna dom rekommenderade åt dig.. Laga inte på en vanlig 600 cc dom är inte dyra alls. Däremot om du haft en
600 H.O, 700 eller 800 då e dom dyra.

Symtomen på att den tjuvtar luft är att den (förutom hög tomgång som nämnts) tar lång tid på sig att gå ner i varv. Varvar du upp så tar det några sekunder xtra innan den lägger sig på tomgångsvarv.

Min skoter hade inte nämnvärt hög tomgång men däremot så låg den kvar på varv. Mkt riktigt så hade jag trasiga förgasarflänsar (insugningsgummin).

Det kan ju bara vara att tomgången är högt ställd.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.275
83
48
Övik
Insugsgummi, förgasarfläns, flänsförgasare, kärt barn har många namn.

Är det kolvstyrt insug brukar gummina kosta någon hundring och det kan vara värt att köpa pirat.

Har du däremot reedstyrt insug kostar dom betydligt mer och pirat rekommenderas INTE! Brukar vara mycket gjutslagg, oborrade hål m.m. Men det är klart, vissa märken är väl bättre än andra vad det gäller piratgrejjer.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men om du söker på duells.se eller jofrab.se då hittar du insugningsgummin under namnet förgasarfläns.

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
Men om du söker på duells.se eller jofrab.se då hittar du insugningsgummin under namnet förgasarfläns.
Tackar ska kolla vad dom kostar...men varvar man upp min så sjunker den snabbt i varv igen efteråt. Så det kanske inte är hål igenom än men kommer nog så småningom.