Internet-avgift (Piratebayhumor)

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Klockrent.....svammel

Advokatbyrån har väl inte stiftat lagarna vad jag kommer ihåg?


Få saker gör mig så arg som (utan att dra in för mycket politik i detta) en person som säger att kultur ska vara gratis och sedan ser ut som om dom verkligen menar det


Vad är detta för hippie svammel?, hur många filmer/skivor skulle det göras och böcker skrivas om det inte finns pengar att tjäna?

Varför inte bara säga som det är?
Priserna är för höga
Det är lättare att ladda ner
Gratis är gott

För mig är det en kombination, priserna är för höga samt att det är mycket lättare att ladda ner än att släpa sig till videobutiken

Framförallt prissättningen vänder jag mig mot, så länge en skådespelare kan dra sig tillbaka efter en lyckad film eller om man är musiker en one hit wonder så tjänar man helt klart för mycket pengar
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Klockrent.....svammel

Advokatbyrån har väl inte stiftat lagarna vad jag kommer ihåg?


Få saker gör mig så arg som (utan att dra in för mycket politik i detta) en person som säger att kultur ska vara gratis och sedan ser ut som om dom verkligen menar det


Vad är detta för hippie svammel?, hur många filmer/skivor skulle det göras och böcker skrivas om det inte finns pengar att tjäna?

Varför inte bara säga som det är?
Priserna är för höga
Det är lättare att ladda ner
Gratis är gott

För mig är det en kombination, priserna är för höga samt att det är mycket lättare att ladda ner än att släpa sig till videobutiken

Framförallt prissättningen vänder jag mig mot, så länge en skådespelare kan dra sig tillbaka efter en lyckad film eller om man är musiker en one hit wonder så tjänar man helt klart för mycket pengar

Självklart är det mycket svammel, men kan väl se det från andra vinklar också. Hur många hade sett filmen, lyssnat på skivan, läst boken om den inte fanns att ladda ner? Vad är skillnaden egentligen på gå på ett bibliotek och låna en ljudbok mot för att ladda ner den?

Personligen hade jag inte sett speciellt många filmer om jag hade behövt köpa dom, iaf inte till det priset dom kostar nu. Filmerna köper man 5-10 år efter som kommit ut på marknaden i nån pappkartong på ica för "2 för 99:-". Att sen köpa en musikskiva för 150-200:- där ca 2 av låtarna går att lyssna på är också något jag inte vill göra.

Igrund och botten är detta film och musik industrins fel. Dom har möjlighet att underlätta handlandet av musik och film men tyvärr så lever dom kvar i en gammal era istället för att följa med i utvecklingen. Hade dom tagit steget ut på nätet innan den olagliga distrubueringen blivit så stor så hade nog fler vänt sig till detta alternativet.

Så det är som du säger, pris och enkelheten som gör oss till pirater.