Intressekoll Aspen helsyntet tvåtaktsolja

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Eftersom denna olja uppmärksammats här på forumet för sina mycket fina egenskaper, eftersom jag själv är mycket nöjd användare av den och eftersom den verkar vara svår att handla över disk här i Ö-vik så undrar jag om det finns intresse för ett gruppköp?
Jag kan ombesörja inköp om det skulle visa sig att det finns intresse.
Priset borde hamna mellan 300-350kr/4l dunk beroende på hur många som är intresserade. Detta pris är då ink moms och momskvitto lämnas.

Eller om någon har något tips på var i Ö-vik man kan köpa denna olja över disk så mottages detta tacksamt.

Skriv i tråden eller skicka PM och meddela hur många 4l dunkar du är intresserad av.

jjonken

Välkänd medlem
5 jan 2013
144
0
16
Du kan beställa sådan olja på vilken affär som säljer t.ex aspen 2t bensin. dvs dom flesta skoteraffärer

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Aspen ingår i Husqarnas sortiment. Så där dom säljer deras motorsågar kan den också handlas. Kostar 100kr för 1 liter.

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Nej, du kan inte beställa den hos alla som säljer Aspen bensin, ofta säljer de redan ett annat oljemärke och vill då inte ta in Aspen olja, tex säljer Granngården Agrol oljor och Nosab säljer Texaco oljor.

Men det finns återförsäljare som kan ta hem den, men då Aspen debiterar en hel del frakt så blir det ofta dyrt för slutkunden (som självklart ska stå för alla kostnader i slutändan).
Därför slängde jag ut denna fråga för att kolla intresset i Ö-vik.

ivanhoe

Aktiv medlem
5 feb 2011
92
0
6
Om det nu är till någon hjälp så finns denna på hyllan hos Servicecentralen i Sundsvall. Tänkte köpa men blev avråd av dem att köra den i en 800, det var info från aspen själva. Synd tyckte jag men mycket bra att de informerade, nu köpte jag en dunk ändå fast till 550. :)

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Detta låter konstigt, så pass konstigt att jag genast ringde upp Sonny Bäck (Technical sales support på aspen). Han hade aldrig hört talas om att de skulle gått ut med en sådan rekommendation från aspen. Det enda han kunde tänka sig är att det skett något missförstånd eller sammanblandning med den rekommendation som finns angående E-Tec motorer och att dessa inte bör köras på aspens 2-takt alkylatsbensin. Men den rekommendationen gäller alkylatbensinen och har inget med tvåtaktsoljan att göra. Tvärtom menar han att aspens tvåtaktsolja uppfyller JASO FD vilket innebär att den är synnerligen lämplig för högprestandamotorer, oavsett slagvolym.

Så tills vidare kan vi avskriva servicecentralens avrådan som antinget ett missförstånd eller ytterligare ett av många grundlösa rykten i smörjoljebranschen.

ivanhoe

Aktiv medlem
5 feb 2011
92
0
6
Grymt bra jobb med faktainsamling, Gabbe1! Då kommer jag också köra aspen i oljetanken i år!

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Har kört aspen olja i min yz 125 under flera år med bra resultat. Och då pratar vi högre trimmningsgrad än vilken skoter som helst.