Tjenamoss!
Har som sagt en IQ 440 med en '02 Polaris 700 VES-motor som inte riktigt går som den ska. Vid kall uppstart så går han som han ska i några få minuter och med normal tomgång, men efter ett tag så blir han allt slöare och man skulle nästan kunna tro att han endast går på en cylinder då och då. Även värt att notera att tomgången är extremt låg när han går slött.
Lite backstory:
Gamla ägarn som satte i motorn fick inte plats med en oljepump, så han hade endast en oljedunk med en rör (vars reglage är ett slangklammer) som går direkt till veven. Insåg snabbt att detta inte var särskilt bra då kolvarna inte får någon smörjning, så jag började blanda i tanken.
Första tankningen så tror jag dock det blev lite mer än tänkta 2.5% (och det var någon obskyr båtolja, vet inte riktigt hur jag tänkte där). Tog inte lång tid innan kolvringarna for åt helvete. Komptestade och fick strax över 6 bar (hade ~8 bar innan).
En kompis farsa som är mekaniker sade att man kunde prova att hälla ner lite diesel i cylindrarna för att åtgärda detta, och det funkade till viss del. Komptestar runt 7 bar nu, och känner att jag är nöjd för stunden iallafall. Provkörde han efter detta, men var fortfarande extremt tokslö, och insåg att han endast gick på en cylinder. Bytte tändstift, och sedan går han som han går nu.
Förlåt om det blev lite oklart, men bara att fråga på om det är någon info som saknas eller nåt ni vill veta mer om
Det här är efter kallstart (och har gått på tomgången i ca. 2 min)
https://youtu.be/OFjM44T3dZw
Det här är bara någon minut efter att förra videon slutade. Här började jag märka av att han börja gå lite dåligare.
https://youtu.be/X6MP5OcKvOo
Har som sagt en IQ 440 med en '02 Polaris 700 VES-motor som inte riktigt går som den ska. Vid kall uppstart så går han som han ska i några få minuter och med normal tomgång, men efter ett tag så blir han allt slöare och man skulle nästan kunna tro att han endast går på en cylinder då och då. Även värt att notera att tomgången är extremt låg när han går slött.
Lite backstory:
Gamla ägarn som satte i motorn fick inte plats med en oljepump, så han hade endast en oljedunk med en rör (vars reglage är ett slangklammer) som går direkt till veven. Insåg snabbt att detta inte var särskilt bra då kolvarna inte får någon smörjning, så jag började blanda i tanken.
Första tankningen så tror jag dock det blev lite mer än tänkta 2.5% (och det var någon obskyr båtolja, vet inte riktigt hur jag tänkte där). Tog inte lång tid innan kolvringarna for åt helvete. Komptestade och fick strax över 6 bar (hade ~8 bar innan).
En kompis farsa som är mekaniker sade att man kunde prova att hälla ner lite diesel i cylindrarna för att åtgärda detta, och det funkade till viss del. Komptestar runt 7 bar nu, och känner att jag är nöjd för stunden iallafall. Provkörde han efter detta, men var fortfarande extremt tokslö, och insåg att han endast gick på en cylinder. Bytte tändstift, och sedan går han som han går nu.
Förlåt om det blev lite oklart, men bara att fråga på om det är någon info som saknas eller nåt ni vill veta mer om
Det här är efter kallstart (och har gått på tomgången i ca. 2 min)
https://youtu.be/OFjM44T3dZw
Det här är bara någon minut efter att förra videon slutade. Här började jag märka av att han börja gå lite dåligare.
https://youtu.be/X6MP5OcKvOo
Last edited: