IQ 440 med 700-motor, går dåligt efter några minuter?

Kattjakt

Medlem
24 sept 2014
16
0
1
Tjenamoss!

Har som sagt en IQ 440 med en '02 Polaris 700 VES-motor som inte riktigt går som den ska. Vid kall uppstart så går han som han ska i några få minuter och med normal tomgång, men efter ett tag så blir han allt slöare och man skulle nästan kunna tro att han endast går på en cylinder då och då. Även värt att notera att tomgången är extremt låg när han går slött.

Lite backstory:
Gamla ägarn som satte i motorn fick inte plats med en oljepump, så han hade endast en oljedunk med en rör (vars reglage är ett slangklammer) som går direkt till veven. Insåg snabbt att detta inte var särskilt bra då kolvarna inte får någon smörjning, så jag började blanda i tanken.

Första tankningen så tror jag dock det blev lite mer än tänkta 2.5% (och det var någon obskyr båtolja, vet inte riktigt hur jag tänkte där). Tog inte lång tid innan kolvringarna for åt helvete. Komptestade och fick strax över 6 bar (hade ~8 bar innan).

En kompis farsa som är mekaniker sade att man kunde prova att hälla ner lite diesel i cylindrarna för att åtgärda detta, och det funkade till viss del. Komptestar runt 7 bar nu, och känner att jag är nöjd för stunden iallafall. Provkörde han efter detta, men var fortfarande extremt tokslö, och insåg att han endast gick på en cylinder. Bytte tändstift, och sedan går han som han går nu.

Förlåt om det blev lite oklart, men bara att fråga på om det är någon info som saknas eller nåt ni vill veta mer om :)

Det här är efter kallstart (och har gått på tomgången i ca. 2 min)
https://youtu.be/OFjM44T3dZw

Det här är bara någon minut efter att förra videon slutade. Här började jag märka av att han börja gå lite dåligare.
https://youtu.be/X6MP5OcKvOo
 
Last edited:

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Om du hade 8 bar, sen for kolvringarna, antar du bytte ringarna och sen bara fick 6 bar, hälde i lite diesel och fick då 7 bar...

Skulle jag har varit du hade jag tagit ut motorn och inspekterat den helt.
Sen Låter den ju inte bra nånstans i dina videos.
 

Kattjakt

Medlem
24 sept 2014
16
0
1
Kolvringarna "for" aldrig riktigt. Som vitt jag vet så har de blivit klibbiga eller någonting i den stilen, och dieselen skulle tydligen hjälpa till att lösa upp det klibbiga. Med det sagt så har jag ej bytt ut kolvringarna.

Är det verkligen så illa? Du tror inte det kan vara GoPron som får det att låta värre? Vid raksträckan ca. 30 sekunder in på första videon, låter han verkligen dåligt där?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.830
869
113
Kramfors
Cylindrana är fulla av aluminiumklägg som smetat ur sig från nypningarna de går inte bort med disel. När du startar den kall kan den gå halvlätt men såfort den blir varm suger aluminiumet fast i kolven/kolvarna så den går trögt. Du måste riva av cylindrarna och mekaniskt tälja/slipa och slutligen saltsyratvätta bort all aluminum. Om du har tur har cylindrarna klarat sig utan större skada men du lär få köpa nya kolvar.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
7
man har dropsmörjning på veven endast på lagerna, förra ägare har garanterat blandat olja i bensinen
 

Kattjakt

Medlem
24 sept 2014
16
0
1
han kanske inte hade dragit åt slangklammret nå hårt :bigsmile:
Tyvärr så stämmer det där väldigt bra. Förra ägaren hade EJ blandat i tanken. Kolvarna hade tydligen gått runt 20 mil, men såg inte särskilt fräsha ut (inga repor eller dylikt dock). Skulle väl tro att den enda smörjningen de fått är den lilla oljan som flygit upp från veven.
 

Kattjakt

Medlem
24 sept 2014
16
0
1
Cylindrana är fulla av aluminiumklägg som smetat ur sig från nypningarna de går inte bort med disel. När du startar den kall kan den gå halvlätt men såfort den blir varm suger aluminiumet fast i kolven/kolvarna så den går trögt. Du måste riva av cylindrarna och mekaniskt tälja/slipa och slutligen saltsyratvätta bort all aluminum. Om du har tur har cylindrarna klarat sig utan större skada men du lär få köpa nya kolvar.
Har dragit isär motorn nu, och både cylindrarna och kolvarna ser helt normala ut. Har känt på cylinderväggarna och de känns exakt som vanligt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.830
869
113
Kramfors
Har dragit isär motorn nu, och både cylindrarna och kolvarna ser helt normala ut. Har känt på cylinderväggarna och de känns exakt som vanligt.
Köp en lott!! Jag kollade in sista filmen och jag tror inte du har ett mekaniskt motorfel. De är endera tändningsrelaterat eller bränsleproblem.
Kolla några enkla saker . Om utblåset under maskin är fullt öppet dvs inte ihopknövlat. Kolla även så avluftningen från bränsletanken är ok.
Förgasarna måste gås igenom noga ,,leta skräp ta lös flotörnålen och kolla där bakom också!