Vi har en IQ 06:a med 600 motor som misständer och skjuter och smäller. Sedan går den skitbra ett tag. Verkar fungera någorlunda på höga varv.
Skiten måste fungera på Torsdag då föret är perfekt nu. Hoppas att någon snäll människa kan hjälpa oss.
Försök hitta ohm värden och vilka kablar du ska mäta på statorn.
Det låter som statorfel, men det kan lika gärna vara så enkelt som någon dödare. Tjuvkoppla bort stopknappen som enkelt test. Jag vet inte om den bara är dra ur i första kopplingsplint eller om man måste bygla två kablar?
Stopp knappen har vi dragit nya kablar till ,dödaren är bortkopplad. Samma fel.
Allmän rensning av kablar har genomförts. Samma sak händer.
Det är en frankenstein IQ. En 05:a med en liberty 600 motor. Vet ej vart den kommer ifrån.
Så hur listar jag ut vilka värden statorn skall ha? Ska kolla vad jag har i kväll. Borde vara att mäta mellan gul och brun. Testar alla alternativ.
Har hittat värden. 190-300 OHM på 2 stiftskontakten.
3stift = 30 Volt mellan röd och svart/röd.
Har kollat förgasaren. Har 410 i huvudmunstycken. Nålen satt i lägsta läget. Flyttade den ett steg. Provkörde och den gick bra ända tills den blev varm.
Låter tyvärr som statorfel för det brukar spöka när värmen stiger. Testa mät statorn när den blir varm opch skuter och jämför med de kalla värdena. varmt värde kan vara ca 10% högre än kalla,det är helt normalt.
Ska mäta statorn så snart som möjligt. Hittade eventuellt ett annat fel också.
Startade skotern, som vanligt gick den bra kall.
När den sedan blev varm och krånglig igen drog jag i kablarna emellan tändspole och CDI´n.
Då lät den bättre. provar att löda om dessa och mäter statorn. så får vi se vad som händer.
Tackar Boost III för hjälpen så här långt.
Fixat felet var fukt och skit i kontakten till CDI boxen plockade isär den och gjorde rent, nu blire mer skid res! och pappa du har inte en chans med din lata kisse katt
nja den startar nu med en ren kontakt, så antar att det var fel där, kan ju kolla statorn med för att vara säker, (men felet har slutat nu så får korsa fingrarna) men det får bli efter jag skaffat nya förgasarflänsar såg nu att mina var helt j*vla sop slut..
Fixat felet var fukt och skit i kontakten till CDI boxen plockade isär den och gjorde rent, nu blire mer skid res! och pappa du har inte en chans med din lata kisse katt