IQ 600 RR - IQ 600 R ??

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
sitter på blocket och kollar på IQ och ser att endel heter IQ 600RR och vissa bara IQ 600 R är det skillnad på dom eller är det folk som glömt ett R :p ?

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
det är skillnad, RR = race replica och R = bara race skulle jag tippa, helt olika motorer i dom då R:en går betydligt hårdare och är en renodlad ban racer medans rr:en är en snällare version med mjukare dämpare osv

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
jag är sugen på en IQ men RR känns lite mer som att den har driftsäkerheten gämnfört med race modellen. eller vad tror du ?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
Sen om man kollar på blocket så är inte alla iq600r "riktiga" R maskiner... flera jag sett är iq440 med 600 motor som kallas för "iq600r".
Alltså ska den kallas 600R för mig så ska det vara den långslagiga (70mm) motorn. (anledningen till jag gillar den motorn är för att det är ett bra 800 ämne) :)

Men beroende på hur händig du är så är det lite att fundera på... själv skulle jag köpt en 600r med den nya framvagnen. Kostar inte mer än en RR med gjutjärnsframvagnen... + mer möjligheter med motorn

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
jag jobbar som mekaniker men har ändå inga planer på att modda och trimma. är inge ute efter ett 800 projekt. vill ha en rejäl skoter som tål att våldtas men ända vara driftsäker.
så RR:en har gjutjärnsframvagn medans R modellen inte har det. du som verkar insatt . vad är det mer för skillnader på RR och R förutom framvagns materialet ? :p

C

CROA

09 RR har bla back, annan mjukare shimsning på dämparna (andra dämpare tillochmed?), Saknar endel av försärkningarna som R har.
Den har även bara en std 600 motor på 120hk, 38mm ripsaw matta och stora tanken.

Det är helt enkelt en konsument modell av race maskinen och duger gott och väl till den vanliga föraren.
Och av att dömma från dina frågor så duger den gott åt dig. En R maskin bör bara ägas av den som kommer att utnyttja den till fullo och har total kontroll på vad man sätter fingrarna i ;)

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Det som skiljer är väl

600R har:
Andra dämpare med hårdare schimsning
Lilla tanken
44as polaris race matta
bredare framvagn samt att 09an fick en helt ny lättviktsframvagn med bland annat alu spindlar istället för gjutjärn.
Andra och fler förstärkningar.
Långslagiga 600a motorn med 132hk istället för 120 som RR har
Saknar elback
Team sekundär variator
Aggressivare variator setup
Lägre drevad för acc istället för top speed'
väger mindre

Till 2011 har 600r även fått en helt ny framvagn som ska vara den bästa genom tiderna enligt dom själva en "äkta" IFS framvagn. Den har även fått en helt ny färg och en helt nyutvecklad Walker evans stötdämpare till boggien.
Det är vad jag kan komma på iallafall har säkert missat något.

jespan

Välkänd medlem
5 dec 2009
214
0
16
Iq-R modllen säljs väll inte privat nya utan du måste väll tävla för att få köpa den ny? Tänkte mest på at det kan vara svårt att hitta en iq-R modell i bra skick om dom är Tävlade?

C

CROA

Iq-R modllen säljs väll inte privat nya utan du måste väll tävla för att få köpa den ny? Tänkte mest på at det kan vara svårt att hitta en iq-R modell i bra skick om dom är Tävlade?
Tvärt om, en seriös race maskin servas inför och efter varje tävling både motor, dämpar och chassimässigt. Gämtemot en konsumen som kanske bara byter stift på sin höjd innan vintern sätter igång på allvar.

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Har haft en 600R och dom drar jävligt mycket soppa fast dom är rätt bestyckade utan att bestycka för snålt! , vilket var anledningen till att den såldes. Annars en kung maskin som behöver lite omvårdnad och tid mellan åkturerna.

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Okej, hörde av en kompis att hans hade dragit 6-7L ibland.
Så någon R har jag inte råd med.

Därför lutar det mot en 600RR. (-08/-09)

Vad bör jag veta om denna?
Tex. svaga punkter, bensinförbrukning, vad den är utrustad med, samt vad man bör byta. m.m

Sitter det back och stora tanken orginal?

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
back och stora tanken är orginal på alla RR, sök på forumet så hittar du mycke tipps och trix