iq 600rr röker vid kallstart

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Hej,

Har funderat vad det beror på när skotern röker så förbannat när man startar den kall.
Den surar även ner sej inom 3min efter start om man ej åker iväg innan.

Kan det vara så att något oljemunstycke i blocket har kärvat och lämnat i öppet läge? eller kan det vara olja som rinner ner från VES portarna?

Jämför man med en gammal mxz600 så är det som natt och dag. Den går att ha på tomgång hur länge som helst utan problem...

Någon annan som har funderat på detta eller är det bara jag som har en rykande skoter? :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.798
849
113
Kramfors
Den är nog för fetbestyckad på lågfarten alt trasiga reedblad. Prova justera bränsleblandskruvarna så den går snålare.Maskinen ska såklart gå på tomg när den är varm då har du rätt brestyckning., Annan orsak kan va trasiga reeventiler eller att de åtminstone tätar dåligt. Kolla reedbladen före du byter munstycken.
 

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Den är nog för fetbestyckad på lågfarten alt trasiga reedblad. Prova justera bränsleblandskruvarna så den går snålare.Maskinen ska såklart gå på tomg när den är varm då har du rätt brestyckning., Annan orsak kan va trasiga reeventiler eller att de åtminstone tätar dåligt. Kolla reedbladen före du byter munstycken.
Ja finns nog 3 av tio rr som är rätt bestyckade tyvärr
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
hej,

Jag håller med om att de flesta rr är alldeles för fett bestyckade men vågar påstå att så är inte fallet med min rr.
Den ryker blått vilket indikerar att det är mycket olja i blandningen.

Oljepumpen var alldeles för högt ställd och det hjälpte tomgången när jag ställde ner den, men det är fortfarande långt ifrån bra.

Tänker att om någon av oljeventilerna i blocket är kärvade i öppet läge rinner det in lite olja när skotern står. Vad tror ni om det?

Reedventilera ska jag kolla. Hur länge håller Vforce3 reeds föränn det är dags för byte?

Mvh. Christoffer

edit: en rotax som man måste fetta lagren på manuellt så behöver kanske inte förbränna lika mycket 2takts olja? därav lättare att gå på tomgång utan att sura ner sej?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.798
849
113
Kramfors
V-force 3 håller allt från en timme till max 10 timmar de är världens sämsta skit. Men däremot de nya V-Force 4 har gummidämpade reedblad så dem är skitbra. De kan mycket väl vara ett blad som gått av de hände nyss i för annan forumsmedlem och jag har pangat oräknerligt många. Köp Boyuesen lösa blad till org reedkorgar de är mest prisvärda och håller bra. V-Force 4 är ju bra men dyra....
Passa dig för att ställa ner oljepumpen, gör inte det utan att veta hur mycket olja motorn drar i % räknat! Rätt inställd ska den dra 2% olja av den soppa du kör upp så håll % räkning och justera allteftersom i vinter.
De är skitsvårt att avgöra vad som är vad om de ryker blått eller svart. Om nu oljemunstycket och pumpen hängt sig så den sopar in 6-10% olja hela tiden även på tomg så ska den gå klanderfritt på tomg ändå.
Endera är de reedfel som är mest troligt med skitforce eller för fet bestyckning och vist de kan va för hög oljeinblandning någon dåre kan ju ha maxat pumpinställningen. Du borde grundinställa pumpen och utgå därifrån,
Ja rotax av din modell har fettade lager men motorn måste ha 2% oljeblandning ändå vid separatblandning. Kör man blandning i tank bör man köra 4% de gör jag i thundercatten och den går fint på tomg utan ögonbrynshöjande rökutveckling. Vissa oljer ryker nåt kopiöst så viken olja kör du?
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Hej, och tack för svar.

Intressant diskussion.
Jag kör på castrol 2t snowmobile.

Pumpen blev uppställd för länge sen iom att han som porta motorn tyckte den hade gått lite torrt. Blev antagligen för mycket uppställd.. ska räkna ut hur mkt olja den drar sen när jag hinner köra nåt.
Pumpen har inte hängt sej men jag funderar om någon av oljeventilerna i blocket har lämnat i öppet läge. Detta är bara en teori och det skulle vara intressant att höra vad andra anser om detta.

Du menar alltså att mängden olja inte har någon inverkan på motorns gång?

När jag ställde ner pumpen så gick motorn renare på låga varv.

Mvh.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.798
849
113
Kramfors
Castrol har jag ingen koll på hur den ryker jag vet bara vilka oljor som rycker minst.
Ok pumpen är väl påställd mycket då så du kan förmodligen sänka den. Motorn ska kunna gå på tomg hur länge som helst utan att den toksura även om pumpen är max påställd. Motorgången borde inte reagera så mycket på nerställd/påställd oljepump men man får absolut ändra bränsleblandskruvarna en aning om de vräker in olja av någ anledning.Tändstiften kan få problem att ge gnista då de får mycket olja på sig på tomg men då brukar de släckas totalt eller misstända. Knacka ihop bygeln på stiften till 0,45mm för då brukar stift tåla både surhet och olja bättre. Har du provat justera bränsleskruvarna på förgasarna.Jag har aldrig varit med om eller ens hört om oljemunstycken som hängt sig i öppet läge så de forsar in olja de brukar däremot bli tät av skräp. Men vem vet de är ju en backventil inne i munstycken de är en kula med fjäder. Om den kulan lyckats åka in i motorn blir de förmodligen stora mängder olja in i motorn och då kan andra cylinder bli mer eller mindre utan.Du får dra lös oljeslangarna till bägge vevhusen och blåsa med käften genom dem. De ska inte gå blåsa igenom dem med bara munnen tryck de ska va tvärstumt om kulan är kvar där inne.
Men som tidigare nämnts så är reedventilerna misstänkta!
 
Last edited:

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Okej.

Jo det är tändstiften som lider mest av den stora oljemängden har jag märkt.

De släcks inte helt men börjar gå mycket sämre och man får gasa ur motorn rejält för att bränna bort allt överflöd och då brukar motorn börja gå normalt igen.

Har lekt med bränsleskruvarna en del ifjol men ska testa pånytt för att vara säker på att den inte får för mycket bränsle.
Det hörs bra på motorgången om den går snålt eller fett på tomgång.

Det blir intressant att pröva knacka ihop bygeln på stiftet.

Återkommer när jag har kollat reedsen å testat! Förhoppningsvis ska även denna skoter gå att få ordning på :)

Mvh.