IQ 600rr sparkar mig i röven vid hopp.

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
skotern sparkar mig i röven varje gång jag hoppar, den sparkar ifrån med boggien och jag landar alltid med framåt lut.
kan någon som har dämparkunnighet säga vad som är felet.
är den för hård fram jämnfört med fram eller vad är det ?

C

CROA

Hårt ställda boggiefjädrar resulterar i värre kickande. Ställ istället ner dem till ett mjukare läge och låt bakre boggidämparen koppla in tidigare genom att flytta fram/vända på klossarna till saxen.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.503
402
83
Malå/Adak
Känner du om den slår igenom eller om den bara sparkar? Är det något den har börjat med nyligen?

Dra av klickern på bakdämparen några klick och kolla vad som händer, många dämpare, (och särskillt dessa Walker Evans), funkar inte bra nära ändläget på justeringen, dom ska man helst inte ha på några av dom tre innersta/hårdaste lägena Vissa dämpare kan man tillochmed spränga om man drar justeringen i botten.

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
den var hård som fan i framvagnen och fjädrarna nästan dragna i botten, så jag släppte fjädrarna fram lite för att få den lite mjukare.
då började den kicka mig i röven hela tiden.

fick tips om att det är pga att den är för mjuk bak. försökte ställa ner på både fjäder och genom att klicka men utan resultat.

finns det förresten bara en ratt att ställa in på dämparna ?
ingen kompressions och retur på dessa eller ?
jag hittar då bara ett vred att klicka på.

C

CROA

Är boggifjädrarna mjuka så motverkar det kickningar. Spänner du fjädrarna så har du en snabbare retur till ursprungsläge och det kickar sådels mera/hårdare.

Ställ främre klossarna till saxen så de börjar koppla tidigare och se om det hjälper.

Men om det är som du säger så testa ställ dig långt bak på skotern för att vikta ner den så mycket som möjligt och hoppa sedan av.
Skotern ska inte studsa upp som om den stod på en språngbräda, gör den det så är dämparen slut.