iq rr stannar.

gurraa

Aktiv medlem
25 jul 2010
52
0
1
Har ett problem med min iq rr -08.
For och körde till en kompis igår och det är kanske 5 km dit. just före jag började närma mig hans gård börjde skoter gå dåligt gick bara om man pump gasade. Men jag lyckades iallafall ta mig dit.
Men på vägen hem stannade skotern 3 gånger, första efter ca 1 km då dog den som när jag for ut i pudret en liten sväng men den gick att hålla i liv i kanske 10 sekunder om man pump gasa. sen hann den dö två gånger till också då körde jag bara på leden och det blev exakt som om man får soppa torsk.
Alla tre gånger var den väldigt svår startad. drog som en galninig i början men hände inget så lät den stå ett tag och då startade den perfekt.
skoter gick perfekt mellan gångerna den dog.
Så nu undrar jag om någon av ni har någon anning vad det kan vara ?
 

gurraa

Aktiv medlem
25 jul 2010
52
0
1
Prövade byta stift idag, men det blev inge bättre.
Skotern dör efter cirka 500m och då måste den stå i nån minut innan den går att starta...

Någon som vet vad det kan vara ?
Börjar bli kris nu när jag snart ska upp till fjällen

Väldigt tacksam för svar!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.661
807
113
Kramfors
Förmodligen storfel men uteslut en enkel sak först. Kör med lite öppet tanklock för atrt utesluta avluftningsproblem från tanken. Men som sagt tror jag mer på elfel typ stator för dom kan bete sig sådär när vid varm och funkar kallare. kolla detta genom att köra tills den stannar igen och snabbt ta lös stiften för koll av gnista. Om du har gnista ändå kan den för den skullen vara för svag så jämför gnistan med kall motor när du vet hur den ska se ut. På thundercatter som äter upp otaliga statorer kan man ha hyffsad gnista fast den är en aning för blå o svag ganska svårt att avgöra att den är svagare !

Hoppas du har ett enklare fel för statorn kan ta någ vecka att få omlindad

Alt 2. är att ta reda på mätvärderna till statorn och vilka kablar du ska mäta på och skynda dig mäta just när problemet uppstår för då bör det synas fel ohm.
 
C

CROA

Och här har du ohm värdena för 600RR 2008..

Gul till Brun: 0,15Ohm
Mörkgrå till Svart/röd: 15Ohm
Mörkgrå till Jord: 0ohm
Mörkgrå till Röd: 15Ohm
Vit till Vit/röd: 185Ohm
Brun till jord: 0ohm

Tändspole:
Vit till Svart: 0.3Ohm
Tändhatt till tändhatt: 5Kohm (5000ohm)

Värdena behöver inte vara helt exakta, det är en marginal på +-20%..