IQ440 stendöd

heden91

Aktiv medlem
6 apr 2008
82
0
6
jorm
tjena nu var de så här att ja var ute å körde en sväng igår när min maskin plötsligt bara tvär dog å sen gick den inte å dra igång så när ja kom hem så rev ja toppen å såg att kolvarna var vita från kanten å typ 5mm in på kolven vad kan de bero på ? tacksam för hjälp :ciao:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sv: sten död

Väldigt givande kommentarer av Draken och REDKEN, eller så inte, helt onödigt att skriva såna kommentarer.

Hur ser stiften ut ? Är dom också vita så kan det vara att den har gått för snålt.

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Bilder skulle ju göra susen här.... Låter ju som om den fått för lite av nått?....

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
Körde du med den olja den ska gå på ? Jag tror det ska vara VES 2-stroke Snowmobile oil i typ en Silveraktig dunk

PontusS

Aktiv medlem
14 feb 2009
70
0
6
Hälsingland
tjena nu var de så här att ja var ute å körde en sväng igår när min maskin plötsligt bara tvär dog å sen gick den inte å dra igång så när ja kom hem så rev ja toppen å såg att kolvarna var vita från kanten å typ 5mm in på kolven vad kan de bero på ? tacksam för hjälp :ciao:
Skar den alltså?

Hm, jag vet inte, men några vänner köpte en gammal pantera 5000 för att köra skiten ur för några veckor sen, de körde lite på vatten och avgasröret kom under vattnet. Dessvärre skapades ett slags baktryck som gjorde att allt vatten rann in i cylindrarna och det var bara att skruva av allt ihop, men eftersom IQ440 är lite värre så kan det väl ha varit samma fast vattnet har dunstat mycket snabbt och skapat den där hinnan?

OBS! Långsökt teori, säkerligen inget att följa :beer:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Körde du med den olja den ska gå på ? Jag tror det ska vara VES 2-stroke Snowmobile oil i typ en Silveraktig dunk

måste tyvär säga emot dig där direkt, jag har gjort med OKQ8,statoil,polaris,bombardier osvosv olja, de har fungerat hur bra som helt.så att de ska vara nån speciell olja för VES är bara shittalk

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
måste tyvär säga emot dig där direkt, jag har gjort med OKQ8,statoil,polaris,bombardier osvosv olja, de har fungerat hur bra som helt.så att de ska vara nån speciell olja för VES är bara shittalk
Håller med där spelar ingen direkt roll vad du kör på för olja så länge den är anpassad för utblandning med bensin och inte är fylld i vatten.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Hur såg resten av kolvarna ut?

Hur såg cylindrarna ut?
Har du kvar någon kompression eller vart motorn stum?