IQrr går varm på ena cylindern

pette_mm

Aktiv medlem
25 mar 2008
56
0
6
Hej!
Har ett problem som jag tror jag har felsökt med allt snart. Börjar från början.
Skaffade en avgastemp mätare slutet på förra säsongen, märkte att pto sidan gick väldigt varm, ca 730 grader på mellanfart och högersidan låg på ca 650. På fullgas ligger den på ca 670-680 pto sidan och ca 620-630 på mag. På tomgången ligger dom jämn, 200 grader vardera.

Så i somras bytes vevaxeltätningar, lager, cylinderpackning och kolv. Men fortfarande samma fel nu iår. Då bytte jag, insugsgummi, nålen, munstycken, flotören och chocken. Ultraljudstvätta förgasaren. Men fortfarande samma fel.

Provat diverseolika bestyckingar men samma problem att den går väldigt varm på pto sidan. Provade då med en annan y-pipa och borra nya hål lite längre ut om den inte var tillräckligt långt ut på ena sidan, provade skifta plats på givarna, bytt plats på reedsen men utan resultat.

Då provade jag att byta förgasare till ett par större förgasare, tm40 enda jag fick tag i och då blev skillnaden ännu större mellan sidorna, då skiljde det 100 grader.


Är det någon som kan ha någon annan idé om vad det kan vara för fel tar jag gärna emot tips
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Har du provat större munstycken på pto sidan? Höj även pto sidans nål mer än mag sidans typ 1 snäpp eller mer om det behövs för att få jämn värme.

Normalt går pto sidan lite varmare så man kan köra medvetet fetare bestyckning på den sidan.
 

pette_mm

Aktiv medlem
25 mar 2008
56
0
6
Okej, så det är vanligt att pto går varmare? Vad beror det på?
Ska prova lyfta nålen och annan lågfart, gör på högfart är den nästan lite kall.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Okej, så det är vanligt att pto går varmare? Vad beror det på?
Ska prova lyfta nålen och annan lågfart, gör på högfart är den nästan lite kall.
Vet inte 100a vad det beror på men...

Det bero på att variatorn är upplagrad på den sidan och belastar vevlagret stenhårt där vilket ger värmeutveckling.

Eller så¨har det med kylningen att göra. Ex om vattnet från kylarna kommer in till den cylindern efter mag sidan.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Samma problem med min fusion 600 dvs samma motor. Går snålt på pto och bra på mag, har du koll på hur din är bestyckad ? Min går nämligen fett på lågfart men nästan snålt på full gas.
 

pette_mm

Aktiv medlem
25 mar 2008
56
0
6
Hållit på att prova olika bestyckningar idag och har gjort framsteg, 410 på höger och 400 på vänster. 35 lågfart och 0.7 paj. nålen på 3. Då var det ganska jämnt och fick ner tempen. Ska fortsätta i helgen och försöka få till det bra
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Perfekt, meddela hur de gick och vilken bestyckning som funkade bäst. Ska riva bort förgasarna på min på söndag och kika vad som sitter i.