Istället för Diamond Drive.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Skönt att kunna dreva lite mer som man vill, dock var det inte i närheten av billigt:)

Nu är jag inte speciellt insatt i kedjehus eller DD på det sättet att jag förstår rörelseenergi(eller vad det nu heter), men är det ens tekniskt möjligt att kunna öka 10hk på mattan bara genom att byta från DD till drev och kedja?
 

TOMPAN

Välkänd medlem
26 aug 2010
352
0
16
Piteå
Köpte mekaniska avgasportar till 8:an av dom i sommar för eleminera lite felande elektronik, riktigt fina grejer. Var bra att ha göra med.
 

lidstrompa

Välkänd medlem
28 aug 2010
146
0
6
norrbotten
Det kan säkert stämma, men då testade de ju dock med maskiner med 400+ hk...
Så det skiljer nog inte så mycket på en vanlig maskin..
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Borde det inte gå(nu tänker jag bara grovt) ta en drivaxel från t.ex. bearcat
svarva och fräsa till för bromskivan och lagerdelen.
Sedan gör man om Designen på DD så man får ett mer standarliknande kedjehus
men med en axel för sekundären där uppe med lagring i båda halvorna med ett drev
in mot tunneln.

För att kostnaderna inte ska skena iväg kan man vara tvungen att bygga den i sektioner så man inte behöver köpa 100-150mm tjock alu platta.

Som sagt grovt tänk, kom förbi nån kväll kan vi måtta å rita lite=)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag är övertygad att den håller bättre och klunkar mindre men att den överför mer effekt tror jag inte ,
DD var ju 5% effektivare än kjedjehuset enligt arctic cat när det lanserades (vilket många översatta till 5% mer effekt på mattan) de var 5% mindre förluster än kjedjans som var på ca 3 hk ( 5% av 3 hk = 0.15 hk )
undrar varför inte arctric gjorde så där själva ? borde vara enklare och billigare