Istjocklek i Kalix älven ?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Är det nån som har borrat och kollat hur tjock isen är på älven ?

Vart har ni borrat isf ?

Har sett att det är ganska många som kört på älven. Körde faktiskt på älven igår då jag skulle till en kompis på andra sidan. Men morsan gilla det inte. Hon har typ isfobi. :D

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag vet att det är 20cm is på Stora Lappträsk, gissningsvis 10-20 cm älven.

Skulle vara försiktig på älven än så länge, far man genom och ner under isen så kommer man inte upp förrän till våren någon gång. :(

Är liksom bra fart på vattnet där under isen...

Lever för SNÖ!

Välkänd medlem
19 okt 2008
172
0
6
kalix-nyborg
hörde någon borrat i kalixälven men vet ej var, men djupet var 25cm. men tänk på att nu är de högvatten och istjockleken kan fort ändras om den nu står högt vatten och är varmt någon dag:)

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
De e väll bara å ta med borrmaskinen och köra ut på isen och borra på några ställen, då vet du ungefär vart du vågar köra

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Min kompis broders jobbar kompis(blev lite konstigt:D)har varit ut på älven med traktor och släp som var lastat med timmer. Men han visste inte vart han hade farit ut.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Tror ni man vågar köra från vassholmen till bredviken ?
Finns ju annars strandpromenaden man kan köra efter, men folk blir så griniga och det förstår jag att dom blir. Så man vill ju hålla sig på älven.

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Chansa då verkligen inte på någon älv iaf.. Då är det bättre att reta upp nån men det stör ju inte mkt om man kör lungt.

AdamJ

Aktiv medlem
20 feb 2007
78
2
6
Kalix
Tror ni man vågar köra från vassholmen till bredviken ?
Finns ju annars strandpromenaden man kan köra efter, men folk blir så griniga och det förstår jag att dom blir. Så man vill ju hålla sig på älven.
Jag har sett några skotrar farit mitt på isen och under bron redan fast det var full gas då och inga hjärnceller, så kör lungt på strandpromenaden, jag ska ta över skotern till vallen till veckan och då ska jag köra på strandpromenaden och lulla lungt över bron:D

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det blev strandpromenaden. Jag körde upp på gräset mot E4an då jag mötte folk. Dom blev nog lite glada då jag hade kört där för det var 5cm ny snö och ingen hade skottat så alla gick i mina spår :D

Jag har kört över älven från campingen och upp på andra sidan där leden går upp. Då hade det varit fullgas repa över.

AdamJ

Aktiv medlem
20 feb 2007
78
2
6
Kalix
Okej, jo om man ska över så är ju campingen och leden mitt emot bland de bästa ställena.

Tranan

Aktiv medlem
1 dec 2008
70
0
6
Kalix
Jag har kört över älven från campingen och upp på andra sidan där leden går upp. Då hade det varit fullgas repa över.

Men de gick fint att köra över där iaf? Var precis o kolla o det fanns en hel del spår från vassholmen.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Men de gick fint att köra över där iaf? Var precis o kolla o det fanns en hel del spår från vassholmen.
Jo från vassholmen har de ju näsan blivit en "led", det är ju ganska många som har kört därifrån och mot bron. Jag har själv kört därifrån fast då for jag upp i viken vid rolfs, så jag kom in mitt i kråkfällen.

Men nu skulle jag nog inte våga köra allt för långt efter älven nu när vi har haft + grader.

Tranan

Aktiv medlem
1 dec 2008
70
0
6
Kalix
Har vart ut en sväng nyss på isen o de gick finfint, rätt tung snö o köra i men de var bara o öppna spjällena lite till :). I övrigt så verkar de vara rätt fint från djuptjärn o ut mot vitheden. Var där en sväng igår men vände sedan det börja snöa mer.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Okej. Ja nog får de vänta lite till innan man börjar köra mycket på älven.

Jag har bara kört till grantjärn. Var ingen bärighet i snön när jag var åsså är det så stenigt så jag vände på grantjärn.

Hur långt efter leden kom du innan du vände ?

Tranan

Aktiv medlem
1 dec 2008
70
0
6
Kalix
Jag körde hela vägen jäms med grantjärn o ut sen på vägen vid metträsk, fortsatte efter leden i skogen mot kälsjärv o det gick kanon o köra där, vände ute på vitheden. Det hade säkert gått o köra vidare också men som sagt snöa det en hel del o lillgrabben var med så de blev till o vända.

OBS: Ni som kör vid SA Englunds hus, passa er för stocken som ligger jämns vitvattensvägen, höll på att plocka den igår :(