Vi har jobbat som galningar ikväll med våran boggie. Normalt brukar man kunna flytta drivhjulen som man vill på axeln. De brukar sitta fast med slangklammer typ, men inte på Panteran förstås. Det var tre drivhjul på våran som satt fast med rörsprintar genom drivaxeln. Som tur var så gick det bra att knacka ut sprinten från de två yttre och slå in dem dikt an mot det mittersta hjulet. Det blev på så vis exakt avstånd för de två yttre hjulen till drivningen på mattan. Det mittersta hjulet har nu ingen funktion annan än stoppkloss för de två yttre. För att de i sin tur inte ska vandra utåt på axeln gjorde vi en fuling och svetsade fast två muttrar på axeln mot drivhjulen som fungerar som stopp utåt. En vid varje hjul på motsatt sida på axeln för att det inte ska bli några balansproblem om du förstår hur jag menar. Alltså en mutter på vänster sida på axelns ovansida och en på höger på axelns undersida.
Nog om det. Vi har i alla fall breddat boggien nu och jag har tagit ett par bilder där man ser hur det är gjort. Det hela var faktiskt mycket enkelt. Det luriga kan vara att få tag på nån som kan göra en ny axel bak för vändhjulen. den måste ju också vara 40 mm längre än den gamla. Sen en ny rund axel bak där det är ledat för dämpningen, men det fixade sig det också.
En annan sak som visade sig under arbetets gång var att hjulen som håller upp mattan i bandtunneln rullade precis på drivklackarna i den nya mattan. Det var inga problem dock. Det var bara att kapa till ett par distanser av ett rör så att hjulen kom längre ut och går i samma bana som vändhjulen.
Så till den sista frågan du hade. På moderna mattor går det bra att ha endast två drivhjul som driver mattan i klackarna innanför slidesskenorna. Däremot sitter det ofta fyra drivhjul på skotrar med lite mera effekt. De ser ut som halva vanliga drivhjul och greppar i klackarna som går utanför slidesskenorna. Det är bara en klackrad där, därför har de drivhjulen också bara en "tandrad". De i mitten har ju tänder på båda sidorna.
Mycket blev det. Hoppas att du fattar allt jag har skrivit. Jag skickar bilderna till dig imorgon. Tänkte rita lite pilar och sånt som visar var det är ombyggt, men jag orkar inte det ikväll.
M v h // Lidde