Jätte knas fel på MXZ'a

Azap

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Kiruna Sverige
Visit site
[Uppdaterat: Senast editerat den 25-Jan-04 kl 00:05 AM (CET)]Har en -99'as MXZ 600 som jag har fått ett hel knepigt fel på. När skotern är varm och jag "ger järnet" så går det bra i ca 40 sec sen slocknar den minst på en burk och i bland helt å hållet..
Har provat allt möjligt byt Stator, byt Vacum slang, rengjort förgasarna samt bränsle pump. Provat massor med olika tändstift, bytt tändhattar, men skiten gör likandant.. men inte före den blivit riktigt varm. Någon som har en idé ???????

Skulle kunna tänka mig att någon packbox läcker, så att vevhus kompet inte är som det ska, men kan detta verkligen bara påverka på höga varv ??? (skall prova med startgas i morgon)

Eller kan det vara så att RAVE portarna har nå spöck för sig (tror jag provar rengöra dom oxå i morgon)

Som ni märker börjar jag bli desperat, måste ju hitta felet, men inget jag gjort hittils har hjälpt. Pleace kom med idér alla idér välkomnas
 

Crisp

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Säter Sverige
Jag hade ett liknande fel på min skoter. Den vägrade varva över 6000 och dog helt sonika. Lösningen som funkade för mig var ny hallgivare och nya tändstift.
 

Azap

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Kiruna Sverige
Visit site
[Uppdaterat: Senast editerat den 25-Jan-04 kl 01:07 PM (CET)]Tror inte jag har någon hallgivare, ef som det är så fint ordnat i min maskin att den har en Styrbox, (men iof det skanske sitter en hallgivare nånstans ändå, måste kolla). Tack för tipset. Vad kör du föresten på för stift nu då ??
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det kan sitta en induktiv givare (eller kanske hallgivare) nånstans utanpå svänghjulskåpan. Prova att kyla den med snö eller kylspray nästa gång du får problem.
Kolla också kontaktdonen på lågspänningssidan av tändspolarna, att det inte är glapp eller oxid där någonstans. Om det är rundstiftskontakter, så ta ett löst rundstift med rätt diameter och prova det i alla hylsor så att det är bra kontakttryck överallt.