Jävlar vad det varvar

plastjanne

Medlem
8 jan 2011
34
0
1
sandviken
Tjena tänkte höra lite med er som är erfaren av skoteråkning, Jag har köpt en MXZ 800 Renegade första svängen på leden i skogen tyckte jag att den varvar lite väl mycket, när man ligger och snirklar mellan träden så varvar den runt 5000rpm, mycket oljud i onödan känns det som.
Och ja, gubbvarning, men jag vill kunna göra lugna trevliga turer i skogen utan hörselproppar.
Är det variatorinställning som gäller eller vad?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ja det "ställer" man in på variatorn.

Det är inte värt mödan dock. Kör några veckor först så ska du se att du vänjer dig.

Om du fortfarande efter några veckor tycker den är knepig så kan du byta fjädern i primärvariatorn till en som sänker inslagsvarvet men som behåller maxvarvet samma.

Detta kan vara ganska komplicerat om man inte skruvat i skoter förut.

plastjanne

Medlem
8 jan 2011
34
0
1
sandviken
Ja jag har kommit fram till att det är fler som har dom varven på skotrarna, men jag skulle uppskatta om den låg på typ 3000rpm när man snirklar runt träd i skogen, så blyvikter och mjuk fjäder är min typ, ska lämna in den på en grundservice i veckan så jag får den genomgådd, kanske bara behöver rengöra variatorerna!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men tänk på att du tappar våldsamt med kusar om du hamnar ovanför eller nedanför optimalt varv. Har du 145 hk vid 8200rpm så har du tur om du har 100 kvar om den varvar 7600.

Står skotern stilla och du trycker full gas så ska varven stiga till optimalt varv och ligga still där genom hela accelerationen/växlingen.

Thomas40

Ny medlem
13 jan 2013
4
0
1
Stockholm
Ja, då vill det till att det är rent framåt....
Verkar vara ett bra test för att kolla utväxlingen.
Skall prova vid tillfälle när jag kör på is.
Tack/T

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Jaja lugna sig lite Janne, det är en skoter tvåtaktare, ingen turbo diesel. Den lär inte orka mycket på 3 000 varv. Min Grizzly har inkopplingsvarv kring 3 000, normalt i sportigare skotrar ligger inslaget kring 4 000 till 4 500 för at ha tillräckligt med drag och ork att driva fram skotern.

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
plastjanne:

pröva att sätta en rörbit mellan grenröret och pipan, så få du mer bottendrag, klar att du mista toppeffekt. Kanske starta med 1cm rörbit, sen 2cm osv. intill du har den effekt du önskar.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
5000 varv är helt normalt på din maskin. Min förra maskin varvade mellan 5-6 tusen varv vid krypkörning. Ska du krypköra tyst får du köpa en fyrtakt.