Jag blir tokig.. nu går den varm oxå !! varför ??

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Den här skotern åker snart på skroten, med ny kolv efter att skiten nöp så har jag kört nu ca 3 mil o den har gått bra, idag var jag ute på isen och lekte i lössnön.. jätte kul tills jag kände att den inte hängde med på gasen, (jag pumpgasade i lössnön) jag släppte av direkt men den gick bra o svarade fint på gasen vid nästa pådrag.. strax efter detta tändes temp lampan så jag stannade av och stod en stund.. jag drog igång skiten och körde hem.. ingen temp lampa lös då.. vad hände? höll skiten på att nypa igen? jag kollade stiften då jag kom hem och dom var bra i färg, bruna, inte ljus bruna men inte heller svarta.. jag har en slurk 2 takts olja i tanken då jag inte helt litar på separaten efter sista nypningen ! jag blir inte klok i detta... jag har märkt att när man ger lite gas så tar gasvajern tag i spjällhusen innan den rör olje pumpen.. ska inte dessa röras samtidigt ? men så har jag ju lite i tanken så det borde inte vara problemet.. ja va fasen är det med denna?? Blev den helt enkelt varm efter att jag plågat den i djupsnön lite? var ju rätt tung snö !!

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
vad är det för skoter ? om templampan lyser då man kör i lössnö är nånting fel

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
det är en wildcat 700 EFI 1994.. jo jag tycker oxå att det e lite konstigt att den gick varm då jag kört i lössnö !! men men..

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
gjorde nytt komp prov nu, det var bra.. och körde 2 km drog på lite men den gick då inte varm nu! suck.. tror det bor små troll i denna maskin, tror jag ska spänna vajern lite till oljepumpen, bättre den får lite för mkt än för lite. fast jag tror inte det är där problemet sitter !

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Det är vanligt att det blir någon luftficka kvar i kylsystemet, och det kan vara ett elände att bli av med.

Jag brukar hissa upp fronten, alt köra upp den i en brant backe/snöhög, och sedan fylla medan skotern står på tomgång.

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
sagt och gjort... körde upp den på våran slänt och lät den puttra på tomgång, och jag fick faktiskt i ca 2dl till... kan det göra nån skillnad ? känns ju rätt lite men det kan säkert skapa en luftficka det med.. eller?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de kan det nog , man bör alltid kontrollera att att alla kylare blir varma när man mistänker att de kan vara luft i systemet ...

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Min kan också göra sådär att den inte svarar riktigt på gas om man åker i riktigt tungföre, tror efi:n ger på lite väl mkt soppa faktiskt. I värsta fall så får man stanna ett tag när min gör så, men då ska det vara riktigt tungt.

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Problemet löst, ena spridaren hade en jäkla massa skit i sig, så jag har gjort rent hela bränslesystemet och nu går den fin fint =) har nu kört 20 mil efter detta och den går som en dröm och har inte gått varm en enda gång !!