Justera drivaxel i sidled ???

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Hej ,

är lite oroligt över detta.. Ser inte speciellt bra ut, kan nog alla hålla med om!

Lägger in en enorm bild så ni ser ordentligt även utan glasögon! :becky:

Hur justerar jag detta då? bara lossa på bulten som håller drevet och knacka drivaxeln över åt andra sidan?




Tacksam för snabba svar då jag vill ha igång skotern för provkörning innan helgen helst!

Mvh D.Fredriksson
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Jag såg på drivaxel bilden på projektplatsen... nu är jag inte tvärsäker men åtminstånde polaris har en ring/tätning på splines sidan som tätar mot en packbox den är ca: 4mm bred å sitter mot lagret... hur arctic löst problemet är jag osäker på...
Det är även så att på min (polaris) sitter båda "lagerkopparna" på insidan medans bara vinkelväxeln till hastighetsmätaren sitter på utsidan.... Men som sagt jag är osäker på hur artic löst det som.....
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Båda lagerkopparna satt inne i tunnel tunneln från början men tänkte att det ingen större skillnad skulle göra.. Tester med att flytta båda lagerkopparna inne i tunneln :)

Får se om det blir någon skillnad! Är ju i och för sig kanske 2-3mm men har där !

Jag såg på drivaxel bilden på projektplatsen... nu är jag inte tvärsäker men åtminstånde polaris har en ring/tätning på splines sidan som tätar mot en packbox den är ca: 4mm bred å sitter mot lagret... hur arctic löst problemet är jag osäker på...
Det är även så att på min (polaris) sitter båda "lagerkopparna" på insidan medans bara vinkelväxeln till hastighetsmätaren sitter på utsidan.... Men som sagt jag är osäker på hur artic löst det som.....
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
ja att den ska sitta på insidan säger juh sig självt då du får lagerbanan åt fel håll om du sätter den utvändigt som synes :)
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Nu är det iaf monterat som det var från första början! :becky:

:confused: vad snackar du om egentligen :confused: Är väl ingen lagerbana som hamnar åt fel håll!?

ja att den ska sitta på insidan säger juh sig självt då du får lagerbanan åt fel håll om du sätter den utvändigt som synes :)
Ja det ser ut som ett vanligt kedjehus som på de flesta skotrar men bilden visar drivaxeln på variator sidan!

Hur ser det igentligen ut inne i ditt kedjehus?=S
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Ok då ska jag förtydliga mig en smula.. jag menar givetvis att "lagerkoppen" självklart ska sitta på insidan. för annars kommer axeln inte komma in tillräckligt IN i den inre ringen på lagret... som jag felaktigt i detta fall kallade lagerbanan... förstår nu?? eller ska vi testa med en bild för att förtydliga mig mer??!?!?
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Behöver ingen mer idiot förklaring.. Hade du bara kunnat använda dig av rätt ord i din formulering så skulle även den dummaste idiot förstå vad du menar!

Ok då ska jag förtydliga mig en smula.. jag menar givetvis att "lagerkoppen" självklart ska sitta på insidan. för annars kommer axeln inte komma in tillräckligt IN i den inre ringen på lagret... som jag felaktigt i detta fall kallade lagerbanan... förstår nu?? eller ska vi testa med en bild för att förtydliga mig mer??!?!?
Det som saknas i bild är "huset" till hastighetsmätarwier.
jo naturligtvis förstår jag att det där är variator sidan, men det saknas ju prylar där.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jo jag vet precis vad som saknas så jag behöver ingen förklaring, det jag försöker få fram är att om du testar sätta ihop det enligt sprängskisser så slipper du nog problemet.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
jo jag bara förtydligade mitt inlägg jag skrev innan eftersom du inte förstog vad jag skrev :)