Justera quickrods på viper

keis

Medlem
9 dec 2008
22
1
1
Nån sorts norrlänning
Efter en nästan en hel vinter på min första skoter, en viper 02a utan tillstymmelse till res så provade jag skruva lite på quickrodsen som sitter på.

han kändes betydligt lättare fram till men mattan kuggar över nå jävulskt när jag har justerat upp dom, varför gör den det? ändrar jag tillbaka dit dom var från början så har jag inga problem med överkuggning av mattan.

varför blir det så, mattan borde väl förbli lika spänd oavsett hur mkt jag skruvar på quickrodsen?
 

Larsanboy

Välkänd medlem
23 jul 2008
128
0
6
Piteå
vill du ha res måste du justera ut quickrodsen till max och spänna mattan därefter. Samt måste du montera ett par non-slip drivhjul så mattan inte kuggar över.
Bror hade samma problem på sin viper då den skulle resa.
 

keis

Medlem
9 dec 2008
22
1
1
Nån sorts norrlänning
vill du ha res måste du justera ut quickrodsen till max och spänna mattan därefter. Samt måste du montera ett par non-slip drivhjul så mattan inte kuggar över.
Bror hade samma problem på sin viper då den skulle resa.
Tror du det räcker med att justera rodsen och bara spänna mattan? Tänkte inte ha kvar den här skotern längre än vintern ut och vill helst inte lägga ut mer pengar på den
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag hade kontrollstagen på minsta skidtryck och mattan ganska spännd..precis så att den inte kugga över. Körde så ca 110mil och det nötte inte nå mycket på slidsen.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Provade mig fram lite idag, mattan kuggar över litegrann även fast jag spänner den väldigt hårt, är no slip hjul min enda chans då?
Mjo.. Är nästan ett måste.
Och för c:a 1000kr (BRP hjul) så är det en mycket bra investering.

Du kan ha nästan noll i skidtryck och slak mattspänning.
Då kan motorn inrikta sig mer o snurra runt mattan än motverka friktion mot slides.;)
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Mjo.. Är nästan ett måste.
Och för c:a 1000kr (BRP hjul) så är det en mycket bra investering.

Du kan ha nästan noll i skidtryck och slak mattspänning.
Då kan motorn inrikta sig mer o snurra runt mattan än motverka friktion mot slides.;)
Passar BRP hjulen på yamaha axeln????
 

rotax4ever

Välkänd medlem
6 mar 2008
148
0
16
Boden
Undrar samma sak, passar BRP hjulen på min Viper? Är lite lost, men vad är det för skillnad på hur många kuggar det ska vara, sett BRP non-slip med 9T kan jag slänga på vilken matta som hellst ellser ska det vara en BRP-matta?
 

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Dom passar. Jag har brp:s nonslip hjul på min vector ltx. ska du ner på 8 kuggars på vipern så måste du köpa whalbros driv hjul och dom kostar 1000 kr styck. men då är dom sjukt mycket hållbarare.
 

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
glömde en sak du måste ha fönsterdrift på mattan= alla fönter öppna i mattan. annars kan du ta och skära upp dom stängda fönsterna med en kniv.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Har dock för mig dock att BRP hjulen bara finns i 9 och 10 kuggars. Jag gatt då slipa ner "topparna" ca 4mm på nosliphjulen (9 kuggs wahlbros) för att dom inte skulle ta i W-armen på min viper.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jo kuggarna spelar roll. 10 Kuggars får du knappast in, 9 kuggars måste du slipa av topparna på kuggarna några millimeter, 8 kuggs blir perfekt.
Så länge hjulen passar på axeln och mattan och hjulen har samma delning så går det bra (självklart måste mattan ha alla kugghål öppna också).

edit: Sen måste din boggie vara ställd på helt fel sätt för att lyfta skidorna. Jag har då problem åt andra hållet, mina skidor vill vara i luften hela tiden så länge jag trycker hårt på gasen. Men det skall juseras in i dagarna. Det är skoj i 5 minuter att ha lätt att resa skidor, men drygt i sinne efter leden att inte kunna dra på mitt i kurvor utan att skotern sticker rakt fram för att skidorna fladdrar som batman i långkalsonger en kall höstmorgon.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Jo kuggarna spelar roll. 10 Kuggars får du knappast in, 9 kuggars måste du slipa av topparna på kuggarna några millimeter, 8 kuggs blir perfekt.
Så länge hjulen passar på axeln och mattan och hjulen har samma delning så går det bra (självklart måste mattan ha alla kugghål öppna också).

edit: Sen måste din boggie vara ställd på helt fel sätt för att lyfta skidorna. Jag har då problem åt andra hållet, mina skidor vill vara i luften hela tiden så länge jag trycker hårt på gasen. Men det skall juseras in i dagarna. Det är skoj i 5 minuter att ha lätt att resa skidor, men drygt i sinne efter leden att inte kunna dra på mitt i kurvor utan att skotern sticker rakt fram för att skidorna fladdrar som batman i långkalsonger en kall höstmorgon.
Håller med totalt.. skitskoj en halv dag med jätteskidres men ooooh så opraktiskt
Köp 8 kuggars så blir den lite rappare åt dig....