Justering av variator Nytro

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Skruvade lite i sekundären i går för att försöka få lite mindre spänning på remmen (den ligger för högt och skriker)
Hittade tre skruvar bakom den inre skivan som ser ut att agera som stoppar, jag tog bort brickorna på skruvarna och monterade dom igen, detta ger ett större utstick på insidan och borde om jag har tänkt rätt göra så att remmen ligger lite lägre?

Vad gäller fjäderspänningen så räknar man väll yttre siffran (6-9-1) + inre(1-2-8) för att få ut vinkeln?

Har ingen snö kvar här så jag har inte möjlighet att provköra något innan resan till fjällen nu till helgen :/

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Yups, remmen hamnar lägre ner då. Antagligen har de 3 bultarna nöts endel om den ligger för högt. Kan också nötas gropar i brickan som de ligger mot men då kan man vändas brickan.

Förspänning, ja. Addera ihop hålnumren som fjärdern är i så får du reda på förspänningen. Vet ej vad Nytro har för standard. Tror det är 3+3 på Apex dvs 60 grader.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
De skall ha en 'tapp' utanför gängorna på 2-3mm.
Kolla också brickan som de ligger mot då variatorn går ihop. Du måste ta isär sekundären för att se brickan. Den skall helst vara slät.

På min Dino-RX var det gropar genom 1/3 av tjockleken på brickan, tappen på bultarna existerade inte :)
Hade väl gått ca 1000-1200 mil då.

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Min maskin har gått ca 600 mil så det är nog ingen dum ide att demontera sekundären och kolla dessa saker!