Kärvande arm till oljepump nyare maskiner

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Någon som råkat ut för detta eller som tycker maskinen drar i sig mycket olja?
Ja meckade lite ikväll med min M8 -09'a och upptäckte att den kärvar och inte går tillbaka till ursprungsläget.

Hittade några trådar på snowest ang. detta så det kan ju inte vara helt ovanligt.

Här några bilder som förklarar.

Ska blåsa rent med bräcklen å smörja som dom tipsade om på Snowest.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
En bekant till mig hade samma problem - han monterade en liten fjäder längst ut på armen som drar tillbaka den till nolläget. Behövdes ingen stark fjäder så det känns inte tungt på gasen.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Kärvande arm till oljepump....

Någon som råkat ut för detta eller som tycker maskinen drar i sig mycket olja ?
Ja meckade lite ikväll med min M8 -09'a och upptäckte att den kärvar och inte går tillbaka till ursprungsläget.

Hittade några trådar på snowest ang. detta så det kan ju inte vara helt ovanligt.
Lite lite OT...

På Rotax Serie-III motorer är detta ett ganska vanligt fel och i de fallen så är det den inre lagringen av arm axeln som "kärvar" i aluminium huset.

I både Ski-Doo/Lynx & Arctic Cat's fall så är ju oljepumpen tillverkad av MIKUNI och väldigt lika varann så problemen är säkert väldigt nära besläktade !

.

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
samma problem här, låg över 10%.släckte stift. fick armen smörjd i samband med service.klart bättre men har inte hunnit kolla exakt förbrukningen.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Ja har kollat lite mera på den ikväll, Meckade bort allt som satt på axeln och det är som 2stroke skriver axeln som kärvar.
Släpper man gasen snabbt på kan den gå tillbaka helt men inte alltid.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Det var ju ett sätt att fixa det eller att man får pumpen utbytt på garantin.
Själv så fixade jag detta ikväll efter att igår hittat en tråd på hardcoresledder där man bara spännt upp fjädern lite.
Lite pilligt att få till men nu sitter allt där igen och armen går som den ska.
Kanske inte blev så snyggt men men...